Eksperter om nyt F35-styrt: Børnesygdomme bør ikke bekymre Danmark

Det japanske forsvar leder efter piloten fra et nedstyrtet F35A-kampfly.

Det rejser ikke alvorlige spørgsmål ved de kommende danske kampfly, at et japansk F35-kampfly er styrtet ned over Stillehavet, mener to eksperter (Arkiv). (Foto: © handout, Scanpix)

En jagerpilot er fortsat savnet, efter et japansk F35-fly i går styrtede ned over Stillehavet.

Det japanske forsvar bekræfter til mediet NHK, at man har fundet vragdele fra kampflyet.

Der er tale om en Lockheed Martin F35A Joint Strike Fighter, som er samme type, Danmark har bestilt 27 eksemplarer af. Inklusive drift ventes den samlede pris at blive i omegnen af 57 milliarder kroner.

Men ulykken bør ikke vække alvorlig bekymring herhjemme ifølge Hans Peter Michaelsen, der er militæranalytiker på Center for Militære Studier ved Københavns Universitet:

- Det bør ikke give anledning til panderynker på nuværende tidspunkt. For et nyt moderne jagerfly vil der ske nogle styrt engang imellem, for det er under krævende vilkår, man opererer, siger han.

Den konklusion bakkes op af Peter Viggo Jakobsen, lektor ved Forsvarsakademiet:

- Når man forsøger at udvikle en ny og så avanceret flytype, en helt ny generation, så vil der være nogle fejl i opstartsfasen og nogle børnesygdomme, som skal udryddes, forklarer han.

(Arkiv) Flyvevåbnets piloter skal til militærbase i USA for at træne i de nye F-35-kampfly. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Scanpix)

Kan være godt nyt for danske F35

De danske F35-fly bliver først leveret i starten af 2021, og derfor kan der faktisk udledes noget positivt af ulykken, mener de to eksperter:

- Det gode ved det her - med danske øjne - er, at vi får flyet relativt sent i udviklingsprocessen. Derfor må vi forvente, at langt størstedelen af de mange børnesygdomme, der har været med F35, er væk, når de begynder at lande i Danmark, siger Peter Viggo Jakobsen.

- Der går to år, før Danmark får leveret det første fly, og der burde være god tid til at få undersøgt og korrigeret det problem, der eventuelt skulle være, siger Hans Peter Michaelsen.

De påpeger begge, at der også var styrt og startvanskeligheder for Forsvarets nuværende kampfly, F16.

Motorproblemer skyld i det første styrt

Den japanske ulykke sker blot syv måneder efter, at motorproblemer forårsagede det første F35-flystyrt ved en amerikansk base i South Carolina. Her var der tale om F35B-typen, som kan starte og lande lodret.

Årsagen til det japanske styrt er endnu ikke fastslået, men Japans forsvarsmininister, Takeshi Iwaya, har her til morgen fortalt, at piloten signalerede, at han var nødt til at afbryde træningsmissionen, inden man mistede radio- og radarkontakt.

Det kan ikke udelukkes, at det nye F35-styrt også skyldtes motorproblemer, siger Hans Peter Michaelsen:

- Det vil typisk være problemer med motoren, eller at flyet er fløjet ud af kontrol, eller at piloten har mistet bevidstheden, men på nuværende tidspunkt er det gætværk, understreger han.

Ingen af de resterende japanske F35-fly får lov til at lette, før årsagen er blevet fundet.