Da det private plejefirma Tryghedsplejen fredag eftermiddag indgav konkursbegæring, kom det som et lyn fra en klar himmel i de otte kommuner, der benyttede firmaets ansatte til at levere ældrepleje til borgere.
Med dags varsel måtte kommunerne hjemtage ældreplejen fra firmaet, selv løfte opgaven og dermed efterlade borgere med brug for hjælp i en utryg situation.
Men alarmklokkerne i de otte kommunerne ville formentlig have ringet, såfremt de havde læst det sidste årsregnskab for Tryghedsplejen fra regnskabsåret 2013-2014. Her slog selskabets revisor klokkeklart fast, at der ikke var styr på økonomien i virksomheden, at lovgivningen blev brudt, og at det var særdeles uklart, hvorvidt firmaet overhovedet kunne overleve.
I årsregnskabet påførte revisoren en ”afkræftende revision”, hvilket i praksis betyder, at regnskabet er så forkert og mangelfuldt, at det ikke passer. Samtidig skrev revisoren, at Tryghedsplejen brød lovgivningen på flere områder. Konkret indbetalte Tryghedsplejen ikke skat, moms og afgifter til tiden, fremgår det.
Pengekassen var tom
Årsregnskabet viste samtidig et underskud på driften på mere end fem millioner kroner, samtidig med at egenkapitalen var forsvundet og nu var et underskud på 3,6 millioner kroner. Sagt med andre ord, så var pengekassen i Tryghedsplejen gabende tom, mens selskabet havde gæld på knap 10 millioner kroner.
På baggrund af de mange anmærkninger konkluderede revisoren, at der var ”betydelig usikkerhed om selskabets evne til at fortsætte driften”.
Over for DR Nyheder erkender Tryghedsplejens direktør, Imran Hussain, at der har været problemer med bogføringen i virksomheden, men forklarer det blandt med, at man satte alle sejl på at genoprette virksomhedens økonomi.
Mistede kunder efter Operation X
Indtjeningen i virksomheden var helt i bund, efter at firmaet havde været genstand for opmærksomhed i TV 2-programmet Operation X i 2013. Programmet afslørede sorte lønninger til ansatte og forkerte fakturaer til kommunerne.
Det fik ifølge Imran Hussain adskillige kommuner til at opsige samarbejdet med Tryghedsplejen. Da virksomheden fredag gik konkurs, var der blot otte kommuner tilbage i ordrebogen.
Men Imran Hussain: Har I haft styr på at bogføre i den her virksomhed?
- Man kan sige, at hvis man bliver fire dage forsinket med en indberetning, så har man jo ikke haft styr på det, men det, tror jeg ikke, er usædvanligt. Det sker mange steder. Men selvfølgelig må det ikke ske.
Økonomien sejlede
- Men det er jo ikke kun én indberetning. Det er skat, moms og afgifter. Tyder det ikke på, I har haft problemer med bogføringen?
- Jeg ved ikke, hvordan det opfattes. Vi havde det hårdt, og det var en hård situation. Økonomien sejlede, og vi sad meget, meget stramt. Når man bliver ramt på den her måde, så er der nogle ting, der kommer til at halte, og det har vi været ramt af siger han.
- Når der er en myndighed, der giver dig 12 timer til at svare, så prioriterer du det.
Men det er jo både skat, moms, afgifter. Revisoren afkræfter ligefrem jeres regnskab som værende forkert. Der er en lang række punkter?
- Det er mange punkter. Noget af det husker jeg heller ikke. Jeg prøver ikke at løbe fra det. Hvis det var noget, der gjorde, vi ikke måtte køre videre, så regnede jeg med, der var nogen, der forsøgte at stoppe os.
Ingen sagde stop
Er der ikke nogen, der har forsøgt at stoppe jer?
- Nej.
Der er ikke nogen kommuner, der har konfronteret jer med regnskabet?
- Nej, de tjekker ikke regnskaberne.
Hvad kunne du have gjort anderledes?
- Spørger du mig helt ærligt, så skulle jeg have lukket for to år siden, for jeg vandt ikke de udbud, vi skulle. Men det kunne jeg jo ikke vide på det tidspunkt.
De otte kommuner, der er blevet ramt af Tryghedsplejens konkurs, har alle selv overtaget opgaverne med dags varsel.