Tilfredse elbilister: Fantastisk med flere ladestationer

De over 2.000 ladestandere rundt om i landet er nok til at dække behovet, mener elbilister, DR har talt med. De efterlyser dog flere hurtigladere.

De sidste fire år har Annette Munk Sørensen haft tre biler.

Først var det en Renault Fluence, så blev det en Nissan Leaf og senest har bilen heddet BMW i3. Alle med det til fælles, at det er elbiler, som skal lades op, når Annette Munk Sørensen skal ud at køre.

- Jeg skulle lige vænne mig til, at når jeg skulle ud at køre en tur, der måske var mere end 160 kilometer, skulle jeg lige planlægge det lidt bedre. Nu, hvor vi bruger bilen til daglig, så lader den op om natten, når vi er hjemme, og så kan jeg køre frem og tilbage på arbejde, fortæller Anette W., der bor i Hillerød og arbejder i København.

Tal fra Dansk Energi viser, at der nu er flere ladestik til elbiler, end der er tankstationer i Danmark.

Og landets elbilejere anvender de over 2000 ladestandere hyppigt.

For Anette Munk Sørensen var skiftet til elbil et spørgsmål om at køre mere miljørigtigt, og det er ikke til gene, at hun nogle gange har kørt så langt, at hun må ind til Lyngby, hvor der står en såkaldt hurtiglader.

- En fuld opladning - eller til 80 procent - på en hurtigoplader, tager omkring 20 minutter. Og man er jo aldrig på nul procent, som regel er man på mellem 5-20 procent, og så tager det ikke lang tid. Men man kan jo være i den situation, at der holder nogen foran en i "kø", og så skal man lige lægge yderligere tid til.

Lader, mens man handler

Heller ikke Tesla-ejer Balder Vendt-Striim oplever det som den store udfordring at finde ledige ladestandere, når han kører rundt som konsulent i hele landet.

- Jeg synes, det er fantastisk med de nye offentlige ladestationer. Hvis man er i en by, så kan man sætte den til opladning, mens man handler, så slipper man for at bruge tid på at vente, siger Balder Vendt-Striim til DR Nyheder.

Han benytter mest Teslas egne ladere, der med såkaldt 'supercharging' kan give op mod 600 kilometer på en time.

- Det er kun få gange, jeg har haft behov for de offentlige ladestandere. Så har jeg bare brugt de 30-45 minutter på en ladestation, hvor jeg har arbejdet, siger han og fortsætter:

- Jeg har valgt E.On. De er ikke så udbredt som Clevers, men det er lidt billigere med det abonnement, jeg har, og for mig er det rigeligt. Der er nogle byer, hvor det kan være svært at finde en offentlig laderstation, og det kan godt være irriterende, men det bliver jo hele tiden udbygget, siger han til DR Nyheder.

Anette W. kører omkring 20.000 kilometer om året, og har planer om at købe sig en ny elbil til efteråret. Umiddelbart vurderer hun, at antallet af ladestandere rundt om i landet fint dækker hendes behov. Der er dog alligevel en enkelt ting, hun efterlyser:

- Udfordringen er helt klart manglen på hurtigladere. Især når der kommer flere elbiler til, siger hun.