Priserne er væltet ned over Ryan Murphys anden sæson af 'American Crime Story', der har den afslørende undertitel 'The Assassination of Gianni Versace'.
Serien vandt prisen for 'bedste miniserie' til både Emmy-showet og Golden Globes, og ligeledes hev hovedrolleindehaveren Darren Criss priser hjem for 'Bedste mandlige hovedrolle'.
Men er serien virkelig lige så god, som antallet af vundne priser antyder?
Ja, i den grad!
Med 'American Crime Story' har seriegeniet Ryan Murphy skabt sin helt egen niche, hvor han omdanner højtprofilerede mordsager til fiktive true crime-fortællinger.
På den ene side vælger Murphy virkelige sager og sætter en ære i at ramme de virkelige personers udseende på en prik.
Men han kombinerer det virkelighedsnære med et tydeligt fiktivt lag ved hjælp af vilde kameravinkler og højdramatisk skuespil, der ligger milevidt fra både true crime-realisme og den grå nordic noir-krimiserie.
Murphy er mere interesseret i, hvad der driver mordere, end i at opklare et eventuelt mysterium eller at se retfærdigheden ske fyldest.
Han portrætterer et politisk splittet amerikansk samfund og positionerer os seere som de nysgerrige masochister, der gang på gang tiltrækkes af skandaler og mord.
I første sæson var det vores sygelige optagelse af O. J. Simpson-sagen, der var i centrum, og i denne sæson er det vores fascination af seriemordere set gennem psykopaten Andrew Cunanans runde briller.
Cunanan, som i 1990'erne slog fem mennesker ihjel – heriblandt den berømte designer Gianni Versace.
Ryan Murphy vil mere end bare forarge. Han vil have os til at spejle os i sagernes intrigante og perverse natur.
Han vil lege med vores følelser ved at lave smuk seriekunst ud af grotesk vold og tydeliggøre den perverse mediedækning, der følger med.
Han vil heldigvis også gerne underholde os på vejen, og på det parameter fejler han heller ikke på i denne omgang.
Hvis du stadig er på vippen, så kommer her fire gode grunde til, hvorfor 'The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story' bør være dit næste binge-watch.
En glemt tragedie
Alle kender modebrandet Versace.
Personligt forbinder jeg det med farverige mønstre, guldudsmykning og vovet beklædning, som megastjerner såsom Jennifer Lopez flasher på den røde løber.
Det er dog meget lidt, jeg egentlig vidste om skaberen af mærket, Gianni Versace.
I serien møder vi Versace i hans gigantiske bolig i hjertet af Miami i Florida.
Versace er homoseksuel og bor sammen med elskeren Antonio – spillet af en veloplagt Ricky Martin – og bruger de fleste vågne timer på at designe tøj og gå på natklub.
Da han en dag støder på en storflirtende Andrew Cunanan, indleder de kortvarigt et forhold. Men kærligheden vokser til had, og den sindsforvirrede Cunanan slår Versace ihjel.
Darren Criss er uhyre veloplagt
'The Assassination of Gianni Versace' er uden tvivl sæsonens mest hædrede serie, når det kommer til de store tv-priser.
Det er ikke mindst takket være den unge skuespiller Darren Criss, som leverer sit livs præstation som den afsporede psykopat Andrew Cunanan.
Criss nailer Cunanans akavede og instuderede måde at interagere med andre mennesker. Cunanan har ikke begreb om, hvem han selv er, og han forsøger som en kamæleon konstant at tilpasse sig sociale begivenheder.
Da han første gang møder Gianni Versace på en mørk natklub, er han først ubehagelig og påtrængende.
Han formår dog at charmere Versace, der blot ser en usikker dreng med italienske rødder og en god portion vedholdenhed.
Portrættet er i klasse med andre film-psykopater som Christian Bales mageløse præstation i 'American Psycho', og serieformatets længde gør, at vi for alvor kommer i dybden med Cunanans baggrund og motiver.
Serien formår at blive mere end bare en overfladisk og stiliseret fascination af en morder og udvikler sig løbende til et studie i én mands vanvidsspiral.
De ligner på en prik!
Få serier - eller film - har formået at ramme virkelige personers udseende så præcist, som det er tilfældet i 'The Assassination of Gianni Versace'.
I første sæson var der perfekt casting af David Schwimmer som kendisadvokaten Robert Kardashian, og i denne sæson har de steppet yderligere et niveau op.
Edgar Ramirez med tilpasset vigende hårgrænse og gennemsigtig net-skjorte er perfekt i rollen som Gianni Versace, og hvis man kniber øjnene sammen, er det næsten umuligt at skelne mellem de to.
Darren Criss ligner også virkelighedens Andrew Cunanan, og selvom han naturligvis er Hollywoodificeret og en hel del kønnere end virkelighedens version, så er ligheden stadig slående.
Én af de flotteste serier lige nu
Denne her serie ligner en drøm.
Hvis du tror, jeg overdriver, så prøv blot at se første afsnit af sæsonen.
Ryan Murphy indkapsler perfekt Miamis pastelfarver og formår at få hele afsnittet til at minde om et funklende Versace-møbel.
Scenerne i Gianni Versaces overdådige mansion er rent faktisk optaget i designerens tidligere hjem – et hus, som hans søster, Donatella, solgte videre efter hans død.
Det fantastiske hus er prydet med Versaces eget logo, har udsigt over Miamis kyst, og hvert lokale emmer af dyrt design.
Murphy elsker at blande det smukke med det groteske, og i 'The Assassination of Gianni Versace' er selv de blodigste scener lavet med visuelt flair for æstetikken.
Bare fordi noget er ondt, perverst eller sølet ind i blod, kan det ifølge Ryan Murphy godt være smukt at se på.
Både første og anden sæson af 'American Crime Story' kan ses på Netflix.