Opera behøver ikke blive oplevet i det stiveste puds og hårde plyssæder.
I hvert fald ikke på kulturhuset Absalon i København, hvor 'Øl og Opera' onsdag aften for første gang inviterer indenfor til en kombination af fadøl og følelsesladet skønsang.
- Jeg vil gerne skabe opera i øjenhøjde og gøre det mere tilgængeligt for unge, siger Freja Friberg Lyme, der står bag 'Øl og Opera'.
- Men i stedet for at lokke unge i operaen, prøver jeg at få operaen ud til dem. Jeg håber, at det kan få nogle, der ellers ikke ville bruge tid på opera, til at opdage, hvad det kan.
Den opera, der bliver sat op i København er 1800-tals operaen 'Pagliacci' af Ruggiero Leoncavallos.
Vi har udfordret Freja Friberg Lyme til at finde fem specialøl, der passer godt til operaer. Hun havde selvfølgelig frit valg på alle hylder:
Macbeth og kongeligt bryg
'Macbeth' er historien om menneskets grænseløse sult efter magt - og Verdis version står da heller ikke tilbage fra Shakespeares stykke, når det gælder blodsudgydelser i bestræbelserne på at nå og fastholde grebet i magtens tinde.
I anden akt udbringer Lady Macbeth en skål for den Banco, hun sammen med sin mand netop har fået skaffet af vejen - og derfor peger Freja Friberg Lyme på Ørbæk Bryggeris 'Kongebryg' som en passende øl at skylle blodbadet ned med:
- Der synges om en kongelig skål, og den er absolut værd at skåle i, siger hun.
Tristan og det søde mørke
Tristan fører prinsesse Isolde til England, hvor hun skal giftes med kongen. Isolde er egentlig ude på at dræbe Tristan, men en giftdrik bliver i stedet til en elskovsdrik - og de to har pludselig ikke øje for andet end hinanden.
Det kan naturligvis ikke vare ved - slet ikke, når det er Richard Wagner, der står bag. Freja Friberg Lyme peger på en øl, der måske også minder lidt om den berømte Tristan-akkord i operaens ouverture.
- En Mørk Bock fra Schiøtz bryggeri, fordi den er mørk og tung, men samtidig har en fantastisk sødme, siger hun - men bemærker at øllens etiket dog mere minder om Verdi end om Wagner.
Maskarade med lokal ale
I Carl Nielsens komiske 'Maskarade' møder Leander en pige til et maskebal - og sværger hende evig kærlighed. Problemet er bare, at han allerede er lovet væk til Leonora.
Ikke så godt - men efter at alle har sneget sig til endnu et maskebal for ikke at blive set af de andre, opdager Leander, at det rent faktisk var hende, han blev forelsket i.
Til at fugte ganen med foreslår Freja Friberg Lyme en Ale nr. 16. Ligesom Carl Nielsen er den nemlig fra Fyn:
- Og 'Maskarade' bliver bare sjovere med øl. Desuden er den min ynglings, siger hun.
Madame Butterfly og en amerikansk bornholmer
I Puccinis 'Madame Butterfly' har den japanske geisha en affære med den amerikanske officer Pinkerton - og bliver gravid.
Pinkerton rejser hjem, men lover at komme tilbage...hvilket han da også gør, tre år senere og i følgeskab med sin amerikanske kone. Madame Butterfly ender fortvivlet med at tage sit eget liv.
Det kan være svært at finde en passende øl til så sørgelig historie, men Freja Friberg Lyme fokuserer på etiketten og vælger Svaneke Bryghus' American Pale Ale.
- Fordi deres label udstråler en utrolig pinkertonsk amerikansk patriotisme, som hun siger.
L'Amour de Loins heldige farvepalette
Finske Kaija Saariahos har skabt en af det nye årtusindes helt store operaer: 'L’amour de Loin'. Operaen beskriver kærligheden, som den trives i drømmene, i fantasien, og som den kommer til udtryk i det virkelige liv - hvor den udfordrer idealerne.
Operaen handler om 1100-tals trubaduren, Jaufré Rudel, der var med til at skabe begrebet om den fjerne elskede i sine sange. Efter sigende døde den virkelige Jaufré Rudel på det andet korstog i 1147 – måske i armene på sin egen ”fjerne” elskede i Libanon.
Operaen får Freja Friberg Lyme til at tænke på øllen 'Faddersbøl':
- Fordi den er sammensat af alle mulige forskellige farver, men med et yderst heldigt resultat, siger hun.
'Øl og Opera' finder sted i Kulturhuset Absalon på Vesterbro i København foreløbig tre gange: sidste onsdag i april, sidste onsdag i maj og sidste onsdag i juni.
