Nu skal udlandet for alvor opdage dansk musik

Til næste år vil Europas største branchefestival for ny musik sætte fokus på Danmark.

Alex Vargas (t.v.), MØ og Lukas Graham (t.h.) er blandt de danske kunstnere, der har optrådt på Eurosonic og senere har fået et publikum udenfor Danmark. (Foto: © Betina Garcia/Henning Bagger/Jens Nørgaard Larsen, (c) Scanpix)

Når 4.200 pladeselskabsfolk, agenter, musikforlag og managers mødes i Holland i januar næste år, vil de blive mødt med alt det bedste fra den danske musikscene.

Europas største branchefestival for ny rytmisk musik, Eurosonic, der har siden 1986 har været det primære springbræt for europæiske kunstnere som Franz Ferdinand, The XX og Lykke Li, sætter nemlig spotlyset direkte på Danmark og dansk musik i 2018.

Vigtigt udstillingsvindue

MØ, Lukas Graham og Alex Vargas er nogle af de navne, som i de seneste år har spillet på Eurosonic og som siden har haft stor succes i udlandet.

Derfor er brancheforeningen Music Export Denmark (MXD), der arbejder for at få udenlandske øjne op for dansk musik, henrykte over, at Eurosonic har valgt Danmark som fokus..

- MXD kan konstatere at flere af de danske artister, der har optrådt på Eurosonic, efterfølgende har fået kontrakter og jobs, som har bragt dem videre i deres karrierer, fortæller Thomas Rohde, der er administrerende direktør for MXD.

Helt konkret betyder det danske fokus, at 20 navne fra Danmark kommer til at spille på festivalens mange scener.

Det kan give dem mulighed for at fange opmærksomheden hos de mange tusinde pladeselskabsfolk og omkring 400 bookere fra forskellige festivaler, der deltager i Eurosonic, der finder sted i den hollandske by Groningen i 2018.

Udsolgte shows med MØ

En af de danske artister, der har haft stor succes efter at have optrådt på Eurosonic, er MØ.

Den unge punkede popkunstner fra det fynske, har optrådt dér tre år i træk – uhørt for de fleste bands, da der er så hård kamp om pladserne på plakaten, at de fleste navne typisk kun får én chance.

Men MØ’s popularitet voksede stødt år for år, og Eurosonic blev i en periode det primære satsningsområde for holdet bag MØ. Og det gav pote.

-MØ har fra starten været en utrolig stærk live artist, så det første show på Eurosonic i 2013 resulterede med det samme i flere aftaler med europæiske promoters om et live samarbejde fremadrettet, samt fik hende på en række europæiske festivaler, fortæller Sarah Sølvsteen, der er europæisk agent for MØ og har været med MØ under hendes shows på Eurosonic,

Året efter gentog MØ succesen og det resulterede i udsolgte koncerter i flere europæiske byer, hvor MØ var hovednavn, allerede inden hun fik et hit på radio.

Usædvanlig dansk succes

Der er generelt en stor interesse for dansk musik i udlandet i disse år, forklarer Robert Meijerink, der er ansvarlig for musikprogrammet på Eurosonic. - Jeg har fulgt den danske musikscene i næsten 15 år nu, og har set den vokse. I de senere år har adskillige danskere fået internationale gennembrud. Det usædvanlige er, hvor bredt den danske succes er forankret – de nye internationale navne er kommet fra såvel den danske undergrund som jeres mest kommercielle musik.

- Dansk musik har altså en kvalitet og bredde, som vil kunne appellere til et ganske bredt udsnit af vores gæster, fortæller Robert Meijerink, som selv hører så mange koncerter under sin festival, som overhovedet muligt.

Det danske fokus på Eurosonic er resultatet af støtte fra Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik og Samarbejdsaftalen mellem Udenrigsministeriet og Kulturministeriet om Danmarks internationale kulturudveksling.

Det er endnu ikke afgjort, hvilke danske bands der skal spille på Eurosonic 2018. Men i første omgang er festivalen taget til Aarhus for at deltage på den danske branchefestival, SPOT, så de kan blive opdateret på den danske scene.