Levetidsmærkat på vaskemaskiner hitter hos forbrugerne

Kontant tog til Elgiganten og Power i Glostrup for at undersøge, hvad forbrugerne ville synes om et levetidsmærke på vaskemaskiner.

Folk synes generelt, at det ville være en rigtig god idé med et sådant mærkat, men de tør ikke helt stole på det, hvis det er producenterne selv, der skal fastsætte levetiden.

Forbrugerrådet Tænk ønsker at forbrugerne bliver informeret om produktets forventede levetid, når de skal købe hårde hvidevarer.

Forbrugerprogrammet Kontant har derfor fremstillet et levetidsklistermærke og tager det med til Elgiganten og Power for at teste, om forbrugerne synes det er en god idé.

I Power i Glostrup møder Kontant Birger Grandal, der er begejstret for ideen om et sådan mærkat.

- Det var da genialt. Når man køber et produkt, så er det jo rart at vide, hvor lang tid det kan holde, siger Birger Grandal.

Helt så begejstret er Ulrik Petersen, som Kontant finder i Elgiganten, ikke.

Han synes mærkatet er en god idé, men samtidig ville han blive rasende, hvis maskinen så gik i stykker indenfor den forventede levetid. For så skal han jo alligevel ned med maskinen i butikken.

- Idéen er fin. Men jeg tror bare ikke, at den er holdbar, konkluderer han.

Tør ikke stole på producenten

Og det er den generelle holdning, som Kontant støder på i Elgiganten og Power.

Folk synes generelt, at det ville være en rigtig god idé med et sådant mærkat, men de tør ikke helt stole på det, hvis det er producenterne selv, der skal fastsætte levetiden.

- Ja, ved jeg ikke, om jeg tror på, hvad producenten regner med, men jeg ville gerne høre hvad Tænk har testet, at de regner med, fortæller Morten Holm Petersen, en tredje mand, som Kontant taler med.

Jesper Boysen, direktør for Power, synes mærkaterne generelt er en god idé.

- Det ville da være fantastisk for kunderne at få sådan et (mærkat red.), siger han.

Men han ser dog også visse problemer:

- Jeg synes, det er en god idé. I praksis tror jeg det bliver svært, fordi der er stor forskel på, hvordan at tingene bliver brugt. Det kan være en lille husholdning, det kan være en lidt større husholdning, og her, der skal vi jo give en eller anden forventning til, hvor lang tid at det her, det holder. Og der er jo forskel på små familier og store familier, uddyber han.

Jesper Boysen mener, at et levetidsmærkat kan være med til at give forbrugerne mere tryghed, når de skal ud og købe ny vaskemaskine.

Dog mener Henrik Egede, direktør for FEHA, brancheforeningen for hårde hvidevarer, ikke, at en mærkningsordning er en god idé.

- Vi har på europæisk plan i mange år haft energimærket. Det kender vi alle sammen. Sagen er, at hvis mærker skal vinde respekt og blive succesfulde, som energimærket bestemt har været, så skal konkurrencen være fair. Det skal være meget måleligt. Det kan være netop der, hvor du bruger din vaskemaskine til at skylle muslinger, og jeg bruger min vaskemaskine til at vaske tøj eller omvendt, og så kan du ikke sammenligne, fortæller han.

Samtidig mener Henrik Egede ikke, at vaskemaskinerne holder kortere tid i dag, end de gjorde tidligere, da faldet i levetiden er så lav, at det ikke er at regne for noget. Selvom Henrik Egede ikke kan lide idéen om et levetidsmærkat, så mener han alligevel, at forbrugerne skal være meget opmærksomme i købssituationen:

- Tænk før du handler, og når du nu alligevel synes, at det er en varig forbrugsgode, hvad de fleste rent faktisk synes det er, så gå da ud og undersøg det. Cirkel en 4-5 apparater ind i din prisklasse med den funktionalitet, du vil have, og så træf et klogt valg der, råder han.

Se Kontant torsdag kl. 21 på DR1 for at finde ud af, om det kan betale sig at reparere maskinerne.