Skandaleramt IC4-tog koster DSB kassen

DSB må nedskrive værdien af IC2- og IC4-togsæt med en halv milliard, fordi de ikke lever op til kravene.

Samtidig med, at DSB gør klar til at udskifte dieseltog med el-lokomotiver, kommer de med halvårsregnskab. (Foto: © TORBEN CHRISTENSEN, Scanpix)

DSB kom ud af årets første seks måneder med et underskud på 447 millioner kroner.

Det viser halvårsregnskabet.

Underskuddet skyldes først og fremmest en nedskrivning af værdien af IC2- og IC4-togsæt på 673 millioner kroner, og regnskabet kommer blot halvanden time efter, at DSB har meldt ud, at de vil købe 26 nye el-lokomotiver.

I regnskabet fremgår det, at DSB vil udfase 23 IC2-togsæt med omgående virkning, og at fem IC4-togsæt også bliver nedskrevet. De lever nemlig ikke op til de opstillede krav om stabilitet.

Ser man bort fra nedskrivningen, ender DSB med et resultat før skat for første halvår på 195 millioner kroner.

Det er knap 191 millioner kroner lavere end for samme periode sidste år, og årsagen skal findes i, at DSB modtager færre penge fra staten for at opfylde trafikkontrakten.

Det kniber med at komme til tiden

Regnskabet viser også, at det har knebet med at leve op til de mål for rettidighed, som er aftalt.

Når det gælder fjern- og regionaltog, lykkedes det kun at få 72,7 procent af togene af sted til tiden.

Forsinkelserne skyldtes dog for en stor dels vedkommende forhold, som DSB ikke har indflydelse på, blandt andet sporarbejder på Østfyn og grænsekontrollen i togene fra Tyskland og til Sverige.

Renser man tallene med det forbehold, ender rettidigheden på 91,9 procent, hvilket er en smule under det aftalte niveau på 93,8 procent.

DSB's gæld er nedbragt med 575 millioner kroner i første halvår, og det er medvirkende til, at bestyrelsen har sagt god for bestilling af 26 el-lokomotiver, som forventes at kunne tages i brug fra og med 2020.

/ritzau/