Ud med dieseltog: DSB køber 26 nye el-lokomotiver

DSB’s bestyrelse har netop godkendt en plan om at indkøbe 26 nye el-lokomotiver, som på sigt skal afløse IC2- og IC4-togene.

Udbuddet af de nye el-lokomotiver forventes gennemført i efteråret 2016 med henblik på at kunne sætte de første lokomotiver i drift fra starten af 2020. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Snart kan du vinke farvel til de hvide IC2- og IC4-tog.

I hvert fald de fleste af dem.

DSB's bestyrelse har netop godkendt en plan om at indkøbe 26 nye el-lokomotiver, som på sigt skal afløse de gamle dieseltog.

Det skriver DSB i en pressemeddelelse.

- Med indkøbet af el-lokomotiver tages det første skridt til at udfase de aldrende ME-diesel-lokomotiver samt at reducere afhængigheden af IC2 og IC4-togsættene i fremtiden, siger bestyrelsesformanden i DSB, Peter Schütze.

DSB betaler selv regningen

Udskiftningen kommer blandt andet, fordi DSB's IC4-tog ikke har levet op til forventningerne, fremgår det.

- Ud fra vores driftserfaringer må vi konkludere, at IC4 ikke bliver grundstammen i den danske togtrafik, men vil være en del af løsningen, frem til elektrificering af skinnerne er gennemført, siger Peter Schütze.

De nye tog skal være med til at løfte fremtidens trafikale udfordringer, siger Flemming Jensen, som er administrerende direktør i DSB. Og med den nyligt indgåede trafikkontrakt med staten, kan de 26 nye el-lokomotiver finansieres uden yderligere hjælp, lyder det fra direktøren.

- DSB er også godt rustet til indkøb af fremtidige el-togsæt, siger Flemming Jensen.

Nye tog er i drift i 2020

Og det er noget, der falder i god jord i Transport- og Bygningsministeriet.

Transport- og Bygningsminister Hans Christian Schmidt bakker op om den planlagte investering.

- Nye el-lokomotiver vil komme kunderne til gavn og styrke driften og rettidigheden på skinnerne. Samtidig vil jeg understrege, at det er glædeligt, at DSB er kommet så godt økonomisk på fode igen, at selskabet kan gennemføre sådanne investeringer uden særlige tilskud fra staten, siger ministeren.

Lokomotivernes hovedopgave bliver at trække dobbeltdækkervognene og køre regionaltrafik på Sjælland.

Udbuddet af de nye el-lokomotiver forventes gennemført i efteråret 2016 med henblik på at kunne sætte de første lokomotiver i drift fra starten af 2020.