Mens regeringen og Dansk Folkeparti strides om udlændinge-og skattepolitikken er det lykkes parterne at blive enige om en delaftale på transportområdet.
Delaftalen, der er indgået i forbindelse med de igangværende finanslovsforhandlinger, betyder blandt andet, at danskerne kan se frem til billigere køreture over Storebælt.
- Vi har endelig fået fastsat, hvordan man sænker taksterne på Storebæltsbroen, siger Transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Yderligere takstnedsættelser og udvidelse af motorvej
Konkret bliver taksterne på Storebæltsforbindelsen sat ned med 15 procent allerede per første januar 2018. Men derudover kommer der yderligere en nedsættelse i 2023, så taksterne samlet set falder med 25 procent.
Det betyder i kroner og ører, at en tur over Storebæltsbroen, som i dag koster 228 kroner, fra første januar 2018 kommer til at koste 194 kroner.
- Det har været en væsentlig mærkesag både for mig, Liberal Alliance og regeringen at få taksterne på Storebælt ned, siger Ole Birk Olesen.
Samtidig håber transportministeren, at prisnedsættelsen kan være med til at få flere danskere til at bruge forbindelsen noget oftere.
- Storebæltsforbindelsen kan godt tåle at blive brugt noget mere, så flere folk kan få gavn af den, og en forudsætning for, at den kan blive brugt mere er, at priserne bliver sat ned, siger Ole Birk Olesen.
Delaftalen indebærer samtidig en udvidelse af Fynske Motorvej mellem Nørre Aaby og Odense Vest.
- Det er til gavn for de mange mennesker, der sidder i langsomtkørende trafik eller måske sidder helt fast i trafikken på Vestfyn, siger Ole Birk Olesen. I alt bliver der afsat 2,4 milliarder kroner til udvidelsen af Fynske Motervej, mens nedsættelsen af takster forventes at forlænge tilbagebetalingstiden på Storebæltsforbindelsen med 5 år.