Faldende olieindtægter har gjort det svært for regeringen at finde penge til Togfonden, der skal sikre bedre infrastruktur i Danmark.
Et notat fra Finansministeriet, som Berlingske er i besiddelse af, viser, at der sammenlagt er tale om et hul på 15 milliarder kroner.
Det har fået finansminister Claus Hjort Frederiksen til at neddrosle ambitionerne i forbindelse med Togfonden, som er et forlig indgået af den tidligere SRSF-regering samt Enhedslisten og Dansk Folkeparti i 2014.
Men ifølge Socialdemokratiet er der ingen grund til at indskrænke omfanget af Togfonds-projektet.
- Vi foreslår, at man frem til 2020 tager 200 millioner om året fra puljen til ”Bedre og Billigere Kollektiv Trafik”, og herefter skal finansiering til Togfonden indarbejdes i den kommende 2025-plan, siger formand for Socialdemokratiet Mette Frederiksen under Folketingets afslutningsdebat.
Hun mener, at det er et udtryk for en nedprioritering fra regeringens side.
- Regeringen har forsøgt at gøre Togfonden til et kæmpe hul i statskassen. Vi ved nu, at det ikke passer, lyder det fra Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen.
Socialdemokratiet er ikke det eneste parti, der er kommet med forslag til, hvordan Togfonden kan reddes.
Allerede tilbage i februar kom De Radikale med et bud på, hvordan de manglende olieindtægter kunne findes andre steder. Her var tanken at hente pengene fra den såkaldte trafikmilliard. Konkret vil man fra 2020-2042 reservere en halv milliard kroner om året.