En aftale er en aftale. Og sådan er det. Også selv om olieprisen rasler ned, og fundamentet for Togfonden dermed vakler.
Sådan lyder meldingen fra både SF, Enhedslisten og De Radikale.
- Politisk ændrer det ikke så meget. Vores holdning er, at Togfonden er den rigtige vision for at skabe en moderne togdrift i Danmark, siger De Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.
Beregninger fra Finansministeriet viser, at de faldende oliepriser betyder, at der formentlig blot vil være 13 milliarder kroner til moderniseringen af jernbanenettet - og ikke 28,5 milliarder kroner, som partierne bag Togfonden regnede med, da aftalen blev indgået i 2013.
Men Henning Hyllested, transportordfører for Enhedslisten, holder fast.
- Vi vil have, at Togfonden skal stå ved magt. Den er en helhed, siger han.
Bliver I ikke nødt at skære i ambitionerne, når der er færre penge?
- Der skal sgu ikke skæres. Så må vi finde pengene på den årlige finanslov eller droppe nogle motorvejsprojekter, siger Henning Hyllested.
Regeringen vil "smadre" Togfonden
Heller ikke SF er klar til at slække på ambitionerne med aftalen. Men:
- Vi kan godt tale om at forlænge løbetiden på projekterne med et par år eller fem. Det er ikke det, aftalen skal stå og falde med, siger transportordfører Karsten Hønge (SF).
Han beskylder regeringen for at forsøge at "smadre" Togfonden og "splitte" partierne bag aftalen.
- Regeringen er ude på at få frigjort nogle midler til overflødige motorveje og skattelettelser, så den kan holde sammen på den borgerlige blok.
Socialdemokraterne er mildest talt sure over, at Finansministeriet ikke har informeret om de nye beregninger, men melder sig klar til de forhandlinger, som Venstres finansordfører, Jacob Jensen, har varslet.
- Vi vil ikke prioritere projekterne i Togfonden via pressen, siger transportordfører Rasmus Prehn (S).
Samme melding kommer fra Dansk Folkeparti, der ellers tidligere har talt for at droppe en ny Vejlefjordbro.
- Vi må jo tage fat nogle steder, hvor det batter, lyder det fra transportordfører Kim Christensen (DF).
De Radikale er klar til at tage den pulje på 500 millioner kroner, der årligt er afsat til bedre og billigere offentlig trafik for at kompensere for de manglende skatteindtægter fra Nordsø-olien.