Hvad skal vi droppe? Og hvad skal vi gå videre med?
Det vil Venstre gerne diskutere med forligspartierne bag Togfonden, efter beregninger fra Finansministeriet viser, at der formentlig vil være mindre end halvt så mange milliarder at rutte med i moderniseringen af jernbanen.
Derfor varsler partiets finansordfører Jacob Jensen (V) forhandlinger i Finansministeriet i den kommende uge. Her vil forligspartierne bag Togfonden - Socialdemokraterne, SF, De Radikale, Enhedslisten og Dansk Folkeparti - bliver præsenteret for et regnestykke, som viser, at de 28,5 milliarder kroner i Togfonden ser ud til at svinde ind til 13 milliarder kroner.
- Og så vil vi drøfte hvilke projekter i Togfonden, man kan arbejde videre med, og hvilke man, hvis man har en smule økonomisk ansvarlighed, kan lægge i graven, siger Jacob Jensen.
Han nævner elektrificeringen af jernbanenettet som en nødvendighed, mens timemodellen og en ny Vejlefjordbro ifølge Venstre ikke bør prioriteres.
Mere blå togfond?
Venstre er ikke en del af den forligskreds, der i 2013 besluttede at investere 28,5 milliarder i en modernisering af den danske jernbane. Jacob Jensen erkender da også, at det er en lidt speciel situation at skulle forhandle med en konstellation uden om den nuværende regering bestående af venstrefløjspartierne og Dansk Folkeparti.
Men en speciel situation med muligheder for Venstre.
- Jeg lytter mig til, at Dansk Folkeparti har set, at det ikke er realistisk at køre videre med den togfond, som man oprindeligt var med til at vedtage, siger Jacob Jensen.
Åbner det for, at der kan komme et mere blåt aftryk på Togfonden?
- Jeg ved ikke, hvilken farve, man kan give den, men måske en mere økonomisk ansvarlig togfond, end det som den daværende røde regering lagde op til, siger Jacob Jensen.