V, S og SF: IC4-tog vil aldrig erstatte IC3

IC4-togenes bremser virker nu, men så er der problemer med døre, trinbræt og sammenkobling.

IC4 tog ved en perron er et sjældent syn. Tal fra marts viser, at togene i gennemsnit kun kørte 4.354 kilometer, før de skulle repareres. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Politikere, eksperter og DSB har mistet troen på, at IC4-toget nogensinde kommer til at afløse IC3-toget mellem Øst- og Vestdanmark, skriver Jyllands-Posten.

Intet ser ud til at virke på det skandaleramte tog, der skulle have været køreklar i 2006.

Efter at have fået bremserne til at virke er det nu blandt andet dørene, der ikke kan lukke, og trinbrættet der ikke kan trækkes ind, og så er det umuligt at koble togvognene sammen uden at bruge lang tid.

Ifølge planen skulle IC4-togene i gennemsnit kunne køre 12.500 kilometer uden at gå i stykker, men de seneste tal fra marts viser, at de kun klarede 4.354 kilometer. Dermed er de 20-25 år gamle IC3-tog mere end 13 gange mere driftsikre.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen mener, at en kontrolleret udrangering vil være det eneste rigtige.

SF-formand Pia Olsen Dyhr mener, at hele tognettet skal elektrificeres, og det samme mener S-transportordfører Rasmus Prehn.

/ritzau/