Storebælt A/S er ved at gøre sig klar til at mellem 3.000 - 5.000 ekstra biler hver dag vil passere broen efter årsskiftet, som følge af den afgiftsnedsættelse regeringen og Dansk Folkeparti blev enige om i september.
Jens Kjær Nielsen, der er chef for Storbæltsforbindelsens betalingsanlæg, siger at Storebælt af samme grund i øjeblikket slår et ekstra slag for at få flere bilister over på Brobizz, så presset ikke bliver for stort på betalingsanlæggene i højsæsonerne.
- Vi har i øjeblikket en presset kapacitet i 15-20 timer om året, og gør vi ikke noget, vil vi nok komme op i 40-60 timer om året hvor kapaciteten er presset, siger Jens Kjær Nielsen.
Det er nødvendigt for at undgå kø
Helt konkret er det godt 65 procent kunderne, der i dag betaler med Brobizz, og målet er ifølge Jens Kjær Nielsen, at helt op mod 90 procent bliver koblet på ordningen.
- Det er temmelig nødvendigt at få flere over på Brobizz. På en skala fra 1-10 er vi oppe på 8-9 stykker i vigtighed, for vi vil ikke have køer, og vi vil i hvert fald ikke have køer, som går ud over dem, der har en Brobizz, siger han.
Storebælt regner med, at de nye besøgende på broen vil fordele sig jævnt hen over hverdagene, men til gengæld vil der blive et øget pres i weekenderne.
I øjeblikket koster det 240 kroner for en almindelig personbil at passerer broen hver vej uden Brobizz. Men tilmelder man sig en Brobizz, vil man næste år kunne nøjes med at betale 193 kroner og 40 øre for en tur til Fyn. I 2023 vil prisen ifølge aftalen falde med yderlige 10 procent.