Der bliver ansat mange i lærerjob, selvom de ikke er uddannede lærere.
Det skriver Politiken på baggrund af en analyse som Danmarks Lærerforening og Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd har lavet. Undersøgelsen viser, at 35,6 procent af de nyansatte lærere i skoleåret 2020/2021 ikke havde en læreruddannelse med i rygsækken.
Undersøgelsen omfatter lærere, der som minimum har haft en måned med mindst 80 betalte timer i det undersøgte skoleår. Den viser, at hovedparten af de nyansatte uden en læreruddannelse har en gymnasial uddannelse, som deres højest fuldførte uddannelse.
Det er bekymrende for folkeskolen og betyder, at eleverne ikke lærer alt det, de ellers ville kunne. Det mener Gordon Ørskov Madsen, der er formand for Danmarks Lærerforening.
- Der står man og skal løse en inklusions- og undervisningsopgave i en klasse med ganske store udfordringer. Det er en alt, alt for stor opgave for en, der ingen læreruddannelse har, siger lærerformanden til Ritzau.
Han påpeger samtidig, at det er problemer med inklusionsopgaven, som får mange uddannede lærere til at forlade folkeskolen.
Opgjort på landsdele er andelen af nyansatte lærere uden en uddannelse størst i København, Nord- og Østsjælland, og lavest i Nord-, Øst- og Vestjylland.