Der går i øjeblikket nærmest ikke en dag uden, at nye informationer om Apples bil-eventyr bliver lækket til forskellige medier.
Nu rapporterer Bloomberg, at Apple skulle have sat en deadline til deres bil-team, om at de skal have en bil klar til produktion i 2020. Bloombergs oplysninger kommer, som det ofte er tilfældet i denne type sager, fra “folk som har kendskab til sagen”.
Dog er det ikke sikkert, at der nogensinde kommer en Apple-bil, da firmaet har for vane at researche og udvikle på en lang række produkter, der ikke nødvendigvis ender med at komme på markedet.
Der er noget i gære
Men der er uden tvivl noget i gære.
Oplysningerne fra Bloomberg kommer blot fire dage efter, at Wall Street Journal detaljeret rapporterede, at der nu er flere hundrede folk, der arbejder på projektet, og at team-lederen Steve Zadesky, har mandat til at ansætte op til 1000 folk.
Apple har i det seneste år hentet en række folk ind, hvis ekspertise er udvikling af elbil-teknologi og batteri-teknologi, og de har blandt andet hyret en del folk fra det ledende el-bilfirma Tesla.
Det altid velinformerede webmedie 9to5Mac har lavet en liste med 18 folk, som nu arbejder på projektet, med en beskrivelse af hver enkelt persons baggrund og ekspertise. Sammensætningen af teamet indikerer, at Apple arbejder på en fuld, færdig bil, og ikke bare en teknologi, der kan bruges i en bil.
Sagsanlæg for at hyre batterieksperter
En anden nyhed, der passer som fod i hose i det store bil-puslespil, er, at Apple har fået et sagsanlæg på halsen fra et firma ved navn A123, som udvikler avancerede lithium-ion-batterier blandt andet til el- og hybridbiler.
Sagsanlægget går på, at Apple systematisk har hyret batteri-firmaets eksperter, på trods af at der i de A123-ansattes kontrakter var specificeret, at de ikke måtte skifte til et firma, der arbejder indenfor samme område.
Af sagsanlægget fremgår det, at Apple er ved at udvikle en stor batteri-division, som netop skal konkurrere indenfor præcis det samme område som A123.
Særligt nævnes Mujeeb Ijaz, som er blevet hentet til Apple fra A123, som en af hovedkræfterne bag at tiltrække endnu flere eksperter fra A123. I sagsanlægget står der:
- Det virker til, at Apple med assistance fra den anklagede Ijaz systematisk har hyret A123s high-tech Ph.d.- og ingeniøransatte, og derved effektivt har lukket ned for en række projekter og programmer.
Apple har som vanlig ikke ønsket at kommentere sagsanlægget eller de mange oplysninger om dets bil-eventyr til nogle medier.