Efter dødsulykke: Teslas autopilot er frikendt

Amerikanske myndigheders efterforskning viser sågar, at autopilot-funktionen reducerer ulykker med 40 procent.

En Tesla Model S under opladning. (Foto: © Sam Mircovich, Scanpix)

Efter otte måneder på anklagebænken er Teslas autopilot blevet frikendt ovenpå en ulykke, hvor en amerikansk mand i maj sidste år kørte galt i sin Tesla S på en motorvej i Florida.

Den 40-årige mand havde autopiloten tændt, da han med 119 km/t kørte ind i siden på en sættevogn og mistede livet.

Det fik den amerikanske trafiksikkerhedsadministration National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA, til at indlede en grundig efterforskning af softwaren.

Men i en netop offentliggjort rapport frikender NTHSA nu Tesla, og dermed hænger truslen om tilbagetrækning af de tusindvis af S-modeller, der siden 2014 er blevet solgt med autopilot, ikke længere over hovedet på Elon Musks elbilproducent.

Kørte for stærkt

Ulykken i maj var den første af sin slags, hvor en autopilot-funktion var slået til, og den har derfor ikke overraskende tiltrukket stor opmærksomhed.

Ifølge NTHSA kunne autopiloten dog hverken have gjort fra eller til.

I løbet af efterforskningen er det kommet frem, at føreren af bilen to minutter forinden ulykken satte hastigheden op til 119 km/t - 14 km/t højere end fartgrænsen.

Han brugte heller ikke bremserne før sammenstødet med sættevognen, selvom NTHSA konkluderer, at han har haft et par sekunder til at reagere.

Reducerer ulykker med 40 procent

Ulykken og den efterfølgende undersøgelse er en understregning af, at bilkørsel - trods autopilotfunktion - kræver førerens fulde opmærksomhed.

Til gengæld viser NTHSA’s undersøgelser, at den reducerer risikoen for ulykker.

Siden Tesla i 2014 introducerede autopilot-funktionen Autosheer, der gør det muligt for bilen at at styre sig selv, er ulykkesfrekvensen faldet med 40 procent.

NTHSA har fundet frem til dette ved at analysere antallet af gange, airbaggen er blevet udløst i Tesla Model S og Model X-biler udstyret med autopilot og sammenlignet de Tesla-biler, der ikke har funktionen installeret.

Efter ulykken i maj sidste år opdaterede Tesla Autopilot-softwaren, så der nu er begrænsninger for, hvor længe føreren kan fjerne sine hænder fra bilens rat. (Foto: © Beck Diefenbach, Scanpix)

Autopilot er ikke lig med selvkørende

Siden ulykken i maj har Tesla foretaget en række opdateringer af autopilot-softwaren.

Blandt andet er systemet blevet konfigureret til at bruge radaren på en anden måde, og så er der blevet indført begrænsninger for, hvor længe føreren kan fjerne sine hænder fra rattet.

Disse opdateringer ville dog ikke have gjort den store forskel i forbindelse med ulykken i maj.

Selvom NTHSA frikender Tesla, følger der også kritik med i rapporten. NTHSA mener, at bilproducenten bør være bedre til at understrege autopilot-funktionens begrænsninger over for bilejerne.

Det skal gøres tydeligt, at autopilot ikke er lig med selvkørende.

Det samme gælder for verdens øvrige bilproducenter, der stort set alle arbejder på lignede teknologier.