Ubers forbudte biler skal selvkøre i Arizona

Arizonas guvernør byder Uber velkommen - og nedgør samtidig Californiens beslutning om at smide firmaets selvkørende biler på porten.

Blot 9 dage fik Ubers selvkørende biler på gaden i San Francisco. Men de får nu nyt hjem i staten Arizona. (© Uber)

Ubers selvkørende biler har haft et par begivenhedsrige uger.

For 10 dage siden blev de sendt på gaden i San Francisco, hvor de skulle køre med almindelige uber-passagerer - dog altid med en chauffør bag rattet til at gribe ind.

Men der gik kun få timer, før myndighederne meddelte Uber, at de ikke måtte køre uden den særlige licens, der er påkrævet for at teste selvkørende biler på offentlig vej i den sydvestlige stat.

Uber nægtede dog at ansøge om tilladelsen, selvom de kunne have fået den på under 72 timer, og for kun 150 dollar. Derfor valgte Californiens transportmyndighed DMV at trække stikket på Ubers 16 selvkørende biler, som blot fik 9 dage på gaderne i San Francisco.

Det tog dog kun få timer, før de ombyggede Volvoer fandt et nyt hjem, nemlig i staten Arizona, hvor guvernør Doug Ducey tager imod Uber med åbne arme.

I en officiel pressemeddelelse benytter guvernøren desuden lejligheden til at nedgøre Californien for deres “belastende regulativer”:

- Arizona hilser Uber selvkørende biler med åbne arme og brede åbne veje.

- Mens Californien træder på bremsen for innovation og forandring, med mere bureaukrati og mere regulering, baner Arizona vejen for ny teknologi og nye virksomheder, lyder skudsmålet.

Uber har ikke officielt meldt ud, hvorfor de ikke ønsker at ansøge om licens i Californien, men det hænger formentlig sammen med de forpligtelser, der følger med.

Alle der tester selvkørende biler i den gyldne stat, som Californien kaldes, skal nemlig rapportere hvert eneste tilfælde, hvor en chauffør overtager styringen fra bilen, ligesom alle uheld, som bilen forårsager, også skal meldes ind til myndighederne.

Californien ønsker på den måde at få et samlet overblik over de selvkørende bilers udfordringer, hvilket kan være særdeles behjælpeligt med hensyn til lovgiving og til at sørge for at sikkerheden er i orden.

Arizona er mere ‘happy go lucky’

Den slags tumler man åbenbart ikke med i Arizona. Her er man mere interesseret i at skyde genvej til en selvkørende fremtid, som lover langt færre tilskadekomne i trafikken.

Arizonas guvernør håber dog samtidigt at høste flere andre potentielle gevinster fra den nye teknologi:

- I 2015 underskrev jeg en bekendtgørelse for at støtte test og drift af selvkørende biler i Arizona med vægt på innovation, økonomisk vækst, og vigtigst af alt, den offentlige sikkerhed.

- Det handler om den økonomiske udvikling, men det handler også om at ændre måden vi lever og arbejder på. Arizona er stolte af at være åben for erhvervslivet. Californien ønsker måske ikke at have jer, men vi gør, slutter guvernør Ducey.

Google er allerede i Arizona

Der går formentlig et par uger inden Uber er klar til at selvkøre i Arizona, men de bliver dog ikke de første.

Konkurrenterne fra Google begyndte tidligere i år også at teste selvkørende biler i Californiens ørkenfyldte nabostat.

Bildivisionen er netop blevet udskilt fra Google og er nu sit eget firma under navnet Waymo, og en af de første til at testprøve en bil med Waymo-logoet på siden var netop guvernør Ducey.

Og han er ganske overbevist om teknologiens fortræffeligheder:

- Jeg tog en tur i en af de førerløse biler i morges, og det var en fantastisk rolig køretur. Hvad Waymo og Google demonstrerede i dag er virkelig en teknologisk bedrift, der bogstaveligt talt vil ændre den måde, folk lever og kommer rundt på, sagde han ifølge lokalavisen Phoenix Business Journal.