Førerløse Google-taxaer nærmer sig debut

Allerede i år er det muligt, at Googles selvkørende bildivision Waymo sætter førerløse taxaer på gaden i USA.

Her ses en af Waymos biler uden for rådhuset i byen Chandler, som kan blive den første by i verden, der får helt førerløse taxaer på gaden. (Foto: © Waymo)

Googles førerløse biler, som nu hedder Waymo, kan allerede i løbet af de næste par måneder få debut som taxaservice i den amerikanske by Phoenix i staten Arizona.

Det rapporterer det velestimerede teknologimedie The Information.

Kilder fra Waymo oplyser til mediet, at de netop nu forbereder lanceringen af “en kommerciel ride-sharing-service i form af selvkørende biler uden menneskelige sikkerhedschauffører, muligvis allerede i efteråret.“

Med andre ord er der tale om fuldt førerløse biler, uden et menneske parat til at gribe rattet eller træde på bremsen.

I stedet har Waymo bygget et kontrolcenter, som den førerløse bil kan komme i kontakt med, hvis den kommer i problemer - altså en smule i stil med det, man kender fra Københavns Metro.

Det er uklart, hvilken fjernstyringsmulighed af bilen kontrolcenteret har.

Flere problemer kan udskyde startdatoen

Den snarlige lanceringsdato er ifølge The Information dikteret af Google-stifteren Larry Page, der nu er direktør for Googles moderselskab, Alphabet.

Page havde håbet, at de førerløse taxaer kom på gaden i 2016, men datoen er blevet skubbet på grund af en række problemer både i forhold til levering af biler og teknologien, der kører dem.

Blandt andet har den menneskelige chauffør i testbilerne flere gange været nødt til at overtage styringen, fordi kontrolcenteret ikke har reageret hurtigt nok på bilens opkald. Bilerne har ganske enkelt holdt stille og blokeret den øvrige trafik.

Også venstresving, blinde veje og store parkeringspladser har givet testbilerne udfordringer.

Derfor er stadig muligt, at Waymo kan være nødt til at skubbe lanceringen til 2018, men det vil stadigvæk være flere år før, at flere af de etablerede bilfirmaer forventer at have førerløse biler klar.

Starter i en forstad med få fodgængere

Waymo skulle have udset sig Phoenix-forstaden Chandler som det første sted at slippe de selvkørende robotbiler løs.

Byen er valgt, fordi den har godt vejr, gode veje og relativt få fodgængere, og fordi staten Arizona har de mest lempelige regler i USA i forhold til selvkørende biler.

Arizonas guvernør Doug Ducey har tidligere hånet Californien for at være for restriktiv og “træde på bremsen for innovation og forandring”.

Da Ubers selvkørende bilforsøg i slutningen af 2016 blev smidt ud af San Francisco, fordi firmaet nægtede at ansøge om en officiel test-licens, tog Arizona imod Uber med åbne arme.

Nu kan staten blive den første i verden, der giver førerløse biler uden sikkerhedschauffør lov til at køre med passagerer på offentlig vej.