Ved Google overhovedet hvad de selv vil, eller spiller de bare et taktisk spil?
Firmaet har i hvert fald på under en uge givet modsatrettede oplysninger om, hvordan de forestiller sig at deres førerløse biler skal komme på markedet, når de er klar.
I sidste uge sagde Google, at de overvejede selv at producere biler - i denne uge afviser de, at det kommer til at ske.
Google i sidste uge: Vi har ikke besluttet os
Ved en høring om autonome biler afholdt i San Francisco i sidste uge sagde Sarah Hunter, Head of Policy hos GoogleX, at Google ikke har besluttet sig for hvilken model, de vil vælge.
Direkte adspurgt om hvorvidt selskabet vil sælge biler til privatpersoner eller om de vil lancere en bildelings-service, svarede Hunter:
- Vi har endnu ikke besluttet hvordan vi introducerer det (de selvkørende biler, red) på markedet. Bliver det noget vi producerer i stor skala og sælger til privatpersoner? Eller er det noget vi ejer og opererer som en service? Vi ved det ikke.
- Hvordan folk gerne vil bruge denne type bil, er svært at forudsige, sagde Hunter.
Google i denne uge: Vi skal ikke producere biler
Høringen var en indledende manøvre i forbindelse med tilblivelsen af en egentlig lovgivning om autonome biler.
Men enten havde Google sendt en højtplaceret og fejlinformeret person til høringen, eller også har Google i forlængelse af Hunters udtalelser haft behov for at fortælle en ny historie.
I hvert fald kom der kort tid efter nye boller på suppen fra en talskvinde fra Google, Courtney Hohne.
- Vi kommer ikke til selv at producere biler. Vi ved, hvad vi er gode til, og vi vil allierer os med mange forskellige firmaer, for at bringe teknologien sikkert ind i verden, sagde hun.
Gentog budskabet ved stor bilmesse
Budskabet blev i går gentaget ved den store bilmesse IAA, der netop nu finder sted i Frankfurt.
Her sagde Googles chef for Central- og Østeurupa,Philipp Justus klart og tydeligt:
- Google har ingen plan om at blive bilproducent.
Han gentog også sangen om, at man har behov for partnerskaber for at få et færdigt produkt klar.
- Det er ikke noget vi kan gøre alene, sagde Justus.
Henter direktør til Googles bilprojekt
Uagtet de forskelligartede meldinger om Googles bil-planer, så er der ingen tvivl om, at Google begynder at gøre sig klar til en fremtid, hvor de lovmæssigt har ret til at sætte biler uden rat og speeder på gaden.
Google offentligjorde i mandags, at de har hentet en egentlig direktør ind til at lede sit førerløse bilprojekt.
Valget faldt på John Krafcik - en veteran i den amerikanske bilindustri, der blandt andet har siddet højt placeret i Ford og Hyundai.