Reklameblokker blokerer Facebooks reklameblokering-blokering... Nu svarer Facebook igen

Facebook og Adblock Plus er gået i offentlig clinch over reklamer, hvor de på skift blokerer hinanden.

Skyttegravskrigen mellem firmaer der lever af reklamer, og firmaer der lever af at blokere reklamer, tager til. (Foto: © pinonepantone - Fotolia, Scanpix)

Reklamer eller ej? Det er kernen i en strid, der i denne uge er brudt ud i lys luge mellem Facebook og det tyske reklameblokker-firma Adblock Plus.

Facebook lancerede tidligere på ugen et nyt tiltag, der betød, at PC-brugere med en reklameblokker installeret alligevel ville få reklamer serveret, når de besøgte det sociale netværk.

Det synes Adblock Plus var en rigtig dårlig idé, hvilket firmaets kommunikationschef Ben Williams gav udtryk for i et blogindlæg.

Her argumenterede han for, at det sociale medie i stedet burde bruge sine kræfter og penge på at løse “problemet” med irriterende reklamer. I sit eget blogindlæg erkender Facebook også, at problemet eksisterer.

Williams sagde samtidig at han forventede en hurtig løsning, så Adblock Plus’ brugere igen kunne smyge sig udenom reklamerne på Facebook.

Ny løsning klar på under 48 timer

Som sagt så gjort.

Mindre end 48 timer senere var Adblock Plus’ open source-netværk klar med en løsning, som igen sorterede Facebooks reklamer fra hos Adblock Plus-brugerne.

Det fik Facebook til at kridte skoene.

I en udtalelse til techmediet Techcrunch siger Facebook, at Adblock Plus-løsningen ikke kun blokerer reklamer, men også blokerer dele af det indhold, brugerne gerne vil se.

Samtidig lover Facebook, at de meget snart har planer om at “addressere problemet”.

Facebook vil svare hurtigt igen

Facebook siger, det formentlig kun er et spørgsmål om få timer, før de har en ny løsning på plads.

Altså en løsning der blokerer antiblokeringen af Facebooks blokering af den reklameblokker der i starten af denne uge blokerede reklamer.

Ja, det er nok mere end tvivlsomt, at det sidste ord i denne sag er sagt eller skrevet.