Facebook vil vise dig reklamer - selvom du bruger en reklameblokker

Hvis du går på Facebook med din PC, vil reklameblokkere snart ikke længere blokere reklamerne i dit feed.

Nu har Facebook også meldt sig på banen i tvisten om netreklamer.

Er du en del af den stigende del af befolkningen, der bruger en reklameblokker, må du indstille dig på, at der inden længe alligevel dukker reklamer op, når du bruger Facebook på din PC.

Det sociale medie oplyser i et blogindlæg, at de har planer om at lancere en teknisk løsning, der gør, at reklamerne på Facebook på PC ikke længere bliver fanget af reklameblokkerne.

Firmaet forklarer ikke, hvordan de rent teknisk har tænkt sig at gøre det, men et godt bud er, at de pakker reklamerne ind på samme måde, som et almindeligt opslag.

Det vil betyde, at en reklameblokker, der skulle få held til at blokere reklamer, i samme ombæring vil blokere alt det indhold, du gerne vil se.

Facebook ved at reklamer er upopulære

Facebook skriver, at de godt ved, at reklamer er meget upopulære hos en del af deres brugere.

Derfor giver de samtidig med det nye anti-reklameblokker-tiltag brugerne bedre mulighed for selv at bestemme, hvilke reklamer de vil se og hvilke, de ikke vil se.

Tilgår man dette link, mens man er logget ind på Facebook, vil man kunne vælge til og fra, mellem forskellige genrer af reklamer.

Fx. kan jeg vælge, at jeg ikke længere vil se reklamer, der relaterer sig til mango, trampoliner eller finanskrisen 2007–2008.

Ifølge Facebook optræder emnerne på min profil, fordi jeg tidligere har klikket på en reklame, der relaterer sig til en af ovennævnte kategorier.

Flere grunde til folk blokerer reklamer

Facebook skriver også, at de har undersøgt, hvorfor brugen af reklameblokkere stiger. Og resultatet var ikke så overraskende:

- Da vi spurgte folk, hvorfor de bruger reklameblokerings-software, var den primære grund, at det var for at stoppe irriterende og forstyrrende reklamer.

Hvilke grunde der kommer på anden- og tredjepladsen, nævner Facebook ikke noget om. Men i debatten om det kontroversielle emne, nævnes ofte, at reklamer bliver brugt til at tracke brugerne, og til at skabe en unik profil af vores personlige præferencer, som blandt andet bliver brugt i reklameøjemed.

Flere firmaer arbejder netop nu på at finde en løsning, der på den ene side tilgodeser brugerne, ved at eliminere reklamer og tracking, men som samtidig tilgodeser medierne, ved at indføre en slags streamingmodel, hvor indtægterne går til medierne.

Det gælder fx svensk/tyske Flattr Plus og amerikanske Optimal.

Et helt tredje problem med netreklamer er, at deres tilstedeværelse nedsætter hastigheden, når vi surfer, og at de fylder så meget, at de opbruger en betydelig del af den månedlige datamængde, som vi køber hos teleselskaberne.

At det er et reelt problem blev i særdeleshed tydeliggjort, da teleselskabet 3 i juni måned blokerede reklamer på hele deres netværk i Storbritannien i en dag.

I en pressemeddelelse skrev den britiske gren af 3 følgende:

- Vi mener at den nuværende mobil-reklamemodel er gået i stykker og vores kunder bliver tiltagende frustrerede over irrelevante og påtrængende reklamer, som opbruger dataene i deres datapakker, og som invaderer deres privatliv ved at tracke deres adfærd, uden at de har givet tilladelse til det eller er klar over det.

3 har opfordret alle interessenter i branchen til at gå sammen og arbejde på en alternativ model.

Netop når det drejer sig om mobilen, er det ofte en hel del mere kompliceret at undgå reklamer på fx Facebook, selvom man har installeret en reklameblokker.

Det er fordi reklameblokkere på mobilen typisk kun blokerer reklamer i browseren, og de fleste bruger Facebooks originale app, hvor det sociale medie har langt større kontrol.

Der findes dog en række tredjeparts-apps (som fx Friendly) der viser dit fulde Facebook-feed, uden at tage reklamerne med, ligesom der også findes blokkere du kan installere på din router, som blokerer reklamer på hele dit hjemmenetværk.

Dog er der med sidstnævnte løsning i stigende grad udfordringer med at tilgå indhold, som fx. videoer. Det gælder også hos flere danske medier.

Derfor der du de reklamer du gør

Hvis du vil vide mere om, hvordan reklamer på Facebook udvælges til lige netop dig, har det sociale medie oprettet denne side til formålet.

På siden findes også en video, hvor Facebook siger følgende:

- Vi deler aldrig information, som identificerer dig personligt, som fx dit navn eller dine kontaktinformationer, medmindre du giver os tilladelse.

Men har du egentlig givet tilladelse til det? Det kunne måske nok være værd at tjekke.