For mange øl? Virtual reality skal lære unge at styre deres brandert

Forskere udvikler nu et virtual reality-spil, der skal ruste unge til at modstå gruppepres til fester.

Med inspiration fra en australsk app, vil forskere på SDU lave et virtual reality-spil til unge. Den skal hjælpe dem med at modstå gruppepres til fester. (© Griffith University)

Forestil dig, at du er teenager og til fest med vennerne. Du får stukket en stærk drink i hånden, men du har egentlig ikke har lyst til at drikke den. Det er bare rigtig svært at modstå gruppepresset.

Men forestil dig så, at det hele bare er et virtuel reality-spil, som du til enhver tid kan hoppe ud af.

Det er tanken bag et nyt forskningsprojekt på Syddansk Universitet. Forskerne vil bruge de næste to år på at udvikle en virtual reality-app, der skal ruste unge til at modstå det sociale pres, der kan være i forbindelse med at drikke alkohol.

- Vi ved fra tidligere studier, at teenagere har nemt ved at blive påvirket af deres omgivelser. Derfor er det vigtigt at give dem nogle kompetencer, så de kan modstå gruppepres, siger lektor Christiane Stock fra forskningsenheden for sundhedsfremme på SDU.

Ligesom i virkeligheden

Med et 360 graders kamera vil forskerne filme en autentisk fest, som skal være med i spillet. Når de unge så tager VR-brillerne på, oplever de at være med til festen. Der bliver talt til dem, og de skal tage nogle beslutninger.

- De vil komme i nogle valgsituationer, hvor de skal tage stilling, om de for eksempel vil spille beerpong eller drikke en øl mere, siger lektor Gunver Majgaard fra SDU Embodied Systems for Robotics and Learning.

- Det vil ofte være de situationer, hvor de unge har svært ved at sige nej, fordi de gerne vil være sammen med de andre og være ligesom de andre, fortsætter hun.

De unge vil kunne svare på de forskellige spørgsmål via deres mobiltelefon. Når de unge har gennemlevet hele spillet, vil de kunne starte forfra og afprøve andre svarmuligheder.

- Tanken er at give de unge værktøjer og tricks til at kunne takke nej til alkohol. Og de finder jo hurtigt ud af, at der faktisk ikke sker så meget ved at sige nej, siger Gunver Majgaard.

Bliver de unge ved med at svare ja i spillet, vil de kunne opleve nogle af effekterne ved at blive meget fuld.

- Hvis man lader billederne svaje lidt i virtual reality, så kan det give en fornemmelse af, at ens orientering ikke er, hvad den plejer. Og ved hjælp af sensorer i mobiltelefonen, kan man overdrive ens bevægelse med hovedet, siger Gunver Majgaard.

- Det virker faktisk meget overbevisende. Selvom man godt ved, at man er i virtual reality, så bliver ens sanser narret lidt af, at det er så intenst. Og det gør, at de unge bliver hevet med ind i scenariet, fortsætter hun.

De unge skal ikke droppe alkoholen

Målgruppen for projektet er unge mellem 15 og 17 år, da denne gruppe har vist sig at være særligt udsat for gruppepres, forklarer lektor på SDU Christiane Stock.

- Vi håber, at de unge vil opnå bedre egenskaber til at modstå alkohol. Men tanken er ikke, at de unge skal droppe alkoholen helt. Det er meningen, at de skal lære at drikke mere ansvarligt, siger hun.

Forskerne på SDU har fået 2,1 millioner kroner fra TrygFonden til at lave spillet. Projektet er inspireret af en virtual reality-app kaldet ”Blurred Minds”, som også har til formål at få unge til at sige nej under gruppepres. Den er udviklet af forskere på Griffith University i Australien.