Solen står ned, og det er stegende hedt. Græsset er gulligt og svedet. Varmen afholder dog ikke holdet bag ’Smukfest 2020 Live på DR2’ for at arbejde hårdt på at få aftenens minifestival til at sidde i skabet. På en lille plads tæt på skov og mark i Skanderborg er der sat tre scener op, der skal ligne de ikoniske scener fra Smukfest. De er bare en del mindre, og man skal ikke trave flere kilometer for at komme fra den ene scene til den anden.
- Da vi godt kunne se, at festivalerne ikke ville blive til noget i år, prøvede vi i stedet at tænke på, hvordan vi kunne gøre det anderledes. Så konceptet går i bund og grund ud på, at bygge en festival op på 30 gange 30 meter - med alt hvad der hører til, fortæller Betina Leth, der er redaktør på programmet.
Aftenens program starter klokken 21.00 på DR2, og der er meget, der skal nås inden da. Sangerne Medina, Benjamin Hav og Peter Sommer øver deres numre igennem, mens de helt rigtige kameravinkler findes af de seks kameraer, der skal filme minifestivalen. En mand i orange t-shirt fortæller, at det kamera, han bevæger sig rundt på pladsen med, vejer 22 kilo. Han har det mildest talt varmt.
Et stykke fra festivalpladsen holder en stor lastbil. I bilen er der en hel væg med skærme. Foran skærmvæggen sidder producer Karsten Andersen og styrer hvilket kamera, der skal vises billeder fra og hvornår. På den måde bliver der skiftet mellem alt fra nærbilleder af Medina til hele scenen set fra en kran.
- Peter Sommer er gået 40 sekunder over, siger en produktionsassistent.
- Dem finder vi. Det er så godt, det skal vi have med, svarer Karsten Andersen, da Peter Sommer overrasker med at afslutte sit ikoniske nummer ’8660’ med tonerne fra ’Matador’ som et sidste farvel til nu afdøde Bent Fabricius-Bjerre.
- Det er lige, så jeg får kuldegysninger, siger Betina Leth.
Efter en dag med lydprøver, lysprøver og generalprøve nærmer klokken sig 21, hvor programmet starter og bliver sendt live på DR2.
Live fra Smukfest
’Smukfest 2020 Live på DR2’ er en del af en programserie, hvor DR2 lørdag aften har besøgt flere forskellige festivaler heriblandt Distortion, Tønder Festival og Jazz Festival. Smukfest og Roskilde Festival er de programmer, der er blevet sendt live, og det har en stor betydning for stemningen, fortæller Betina Leth.
- Det er det her med, at du kun har et skud i bøssen – det er nu. Du kan se stor forskel på generalprøven og den endelige udsendelse. Folk gør deres bedste og lytter meget til det, der foregår, for det kan ikke tages om, siger Betina Leth.
Og det er da også livestemningen, man kan mærke, da en af Benjamin Havs optrædener ender med ild i en mark på grund af nogle røgbomber. Ilden bliver hurtigt slukket, men der breder sig en lille lugt af røg i luften.
Der er en god stemning på festivalpladsen, og de specielt indbudte publikummer – frivillige fra den normale Smukfest – er blevet tanket op med toast og et par øl. De har fået besked på at stå med god afstand, så coronarestriktionerne bliver overholdt. Der står håndsprit på alle borde, og der er tegnet kridtstreger på græsset foran scenerne, så publikum ikke kommer for tæt på.
Samtidig er der flere ’camps’ med på en stor skærm. De kan ikke være på Smukfest i virkeligheden, men har slået telte op hjemme i haven og samlet dem, de normalt tager på festival med. På bedste corona-måde er de med på en liveforbindelse.
- Jeg håber, at folk der ser programmet, får den der glæde helt nede i maven. I og med, at det er live, så giver det også folk derhjemme en følelse af fællesskab – at vi er sammen om noget, der sker lige nu og her. Vi ved godt, det ikke er det samme, men hvis de bare får en lillebitte-bitte smag af festivalen, og måske tænker ’ej, vi glæder os til næste år’, så er det godt, siger Betina Leth.
Festival i miniformat
Men hvordan skaber man egentlig lidt af den festivalstemning, der normalt er på Smukfest?
- Noget af det, der er specielt ved Smukfest, er oppyntningen og alle de gakkede udklædninger som folk tropper op i. Vi kender også publikummerne. Der er forskel på hvem, der tager til Smukfest, og hvem der tager til Roskilde. Der er forskel på den måde, de bliver fulde på, den alder de har og hvilken slags musik, de vil høre, fortæller Betina Leth.
Og tilrettelæggerne er også gået all-in på at få den lille udgave af festivalen til at ligne den store. Stengærdet på Bøgescenen er blevet malet på den lille udgave. ’Antidagligdag’-uret hænger over pladsen – flere peger og tager billeder af det genkendelige ur. Stjernescenen er bygget efter samme model som den store – selvom den her er i en del mindre udgave.
Søen er blevet lavet som en lille kunstig sø med nogle store badeænder i. Betina Leth og det store hold, der står bag programmet, har forsøgt at få så mange ikoniske Smukfest-elementer til at være til stede. Og noget tyder på, det lykkedes at skabe en lille smule festivalstemning. For som en af de frivillige siger i et interview i programmet, så ’lugter det lidt af skov’.
- Vi kender festivalerne enormt godt. Vi ved, hvad der kendetegner festivalerne, og hvad der skal til, fordi vi både har arbejdet med det, men også som almindelige festivalgængere. Vi kender DNA’et, og det er det, det handler om – festivalens DNA, understreger Betina Leth.
Peter Sommer lukker aftenens udsendelse med Skanderborg-klassikeren ’8660’. For første gang i løbet af minifestivalen er der fællessang, hvor alle synger med. Og ganske som Betina Leth selv kommenterede på tidligere på dagen, så er der flere fra publikum, der oplever håret rejse sig, da tonerne fra ’Matador’ smelter sammen med ’8660’.
Se 'Smukfest 2020 Live på DR2' eller de andre festivalprogrammer her.