Hemmelighed fra Troldehjertet: Simon forvandlede Lova til en sten – og gjorde hende levende igen

I DR’s familieserie ’Troldehjertets hemmelighed’ bliver troldepigen forvandlet til en sten, der senere krakelerer, og hun kommer til live igen. Vi fulgte 3D-grafiker Simon Dunkan på optagelserne til scenerne.

Optagelserne laves modsat kronologien i fortællingen, så her sidder Lova Rudolph i den positur, hvor forsteningen er krakeleret, og hun kommer til live igen uden troldekendetegn. (Foto: © Lars Møller Hansen)

I ’Troldehjertets hemmelighed’, som DR sendte i påsken, er et af de visuelle højdepunkter, da troldepigen Rebekka træder ud i lyset og bliver forvandlet til en sten. Senere bliver forbandelsen ophævet, stenen krakelerer, og Rebekka bliver levende igen.

Arbejdet med de to scener – forsteningen og krakeleringen – begyndte en regnfuld og kølig septemberdag på Erholm Gods på Vestfyn.

I et lille aflukke i skoven ved godset er filmholdet, Lova Rudolph, der spiller troldepigen Rebekka, og 3D-grafiker Simon Dunkan i gang. For Simon Dunkan handler det om at få grundmaterialet med hjem, så forstening og krakelering kan laves som visuelle effekter på en computer hjemme i København.

På selve settet fotograferer han Lova Rudolph i den positur, hun har på billedsiden, før de visuelle effekter skal tage over.

- Vi tager billeder på settet, så når vi bagefter laver 3D-modeller af hende, kan vi genskabe den samme positur, og det betyder, at når vi laver stenforvandlingen på computeren derhjemme, så passer posituren, fortæller Simon Dunkan.

I skoven er filmholdet færdig med at optage scenen, der leder hen til krakeleringen, og det betyder, at det store arbejde kan begynde for Simon Dunkan: Han skal lave de scanninger af Lova Rudolph, der danner grundlag for de 3D-modeller, som de visuelle effekter skal skabes på i det videre computerarbejde.

Skal lege statue

3D-grafikeren og skuespilleren går ind på godset, hvor de i tørvejr og uden forstyrrelser kan lave scanningerne. Simon Dunkan viser Lova Rudolph billedet fra scenen i skoven, så hun kan sidde i præcis samme positur. Samtidig skal hun sidde helt stille, for at scanningen kan lykkes.

- Hvis hun bevæger sig, kan programmet ikke finde ud af at gengive hende, så det skal være som at tage billeder af en statue. Hun skal lege statue, mens jeg arbejder, lyder det fra Simon Dunkan.

- Jeg starter med at scanne dit ansigt, siger Simon Dunkan, mens han fører sin tablet tæt på den unge skuespillers ansigt og begynder at gå hele vejen rundt om hende.

Det er ganske enkelt tablettens kamera, der opsamler data, som så bliver bearbejdet af et program på tabletten.

- Jeg får mange gode detaljer med, og så kan jeg sammensætte flere scanninger til én 3D-model af Lova, forklarer Simon Dunkan.

- Den ville ikke tage den side herovre, siger Simon Dunkan, da han er gået hele vejen rundt om den 14-årige pige og konstaterer, at hendes højre side ikke er blevet scannet ordentligt. Derfor tager han nogle ture mere.

- Nu kan jeg ikke mærke mine fødder, siger Lova Rudolph, der har siddet stille længe i samme positur, mens scanningen bliver foretaget.

- Du klarer det altså virkelig godt, opmuntrer Simon Dunkan og efter et par ture mere, er han færdig med første del af scanningen.

- Sådan! Skal du have hjælp til at komme op? spørger han.

  • Simon Dunkan scanner Lova Rudolph med sin tablet, mens han går hele vejen rundt om hende. Foto (Foto: © Lars Møller Hansen)
  • Simon Dunkan viser Lova Rudolph resultatet af scanningen. (Foto: © Lars Møller Hansen)
  • 3D-grafiker Simon Dunkan og Lova Rudolph, der spiller troldepigen Rebekka. (Foto: © Lars Møller Hansen)
1 / 3

Laver to 3D-modeller af Lova

Efter en kort pause er det tilbage i samme opstilling, og så gælder det anden del af scanningen, som er fotogrammetri. Det vil sige, at man tager en serie af billeder fra mange forskellige vinkler, og bagefter kan et computerprogram sammenfatte de mange punkter til en 3D-model.

- Nu kommer jeg til at gå rundt og tage en masse billeder. Er du klar?

- Ja.

Simon Dunkan går igen rundt om Lova Rudolph og tager billeder af hende. Efter fire ture udbryder han:

- Så tager jeg en sidste tur. Hold kæft, hvor er du sej!

Efter omkring 20 minutter er arbejdet med scanningerne færdigt.

- Nu har jeg lavet to 3D-modeller af Lova for at have så godt et udgangspunkt som muligt, fortæller Simon Dunkan og fortsætter:

- Alt foregår i computeren herfra. Når vi har lavet 3D-modellen, skal vi finde ud af, hvordan hun går fra levende troldepige til sten og tilbage igen. Det handler om at lave en pæn overgang, så det ikke bare er en grå masse, der opstår. Det kan være, at stenforvandlingen vokser ud af huden på hende. Vi skal også finde den rette balance mellem trold og sten. Og når stenen skal krakelere, kan det fx være nogle flager, der falder af, og der kommer et støvlag. Lidt forsimplet kan man sige, at det, vi nu skal hjem og lave, er total photoshop på levende billeder. Og vi skal få det til at se så flot ud som muligt.

Alle elementer skal hænge sammen

Simon Dunkan fortæller, at der er mange ting, som skal fungere for at lave flotte visuelle effekter som de to scener i ’Troldehjertets hemmelighed’.

- Det handler om at få alle elementer til at hænge sammen: Flotte billeder fra settet og en troværdig 3D-model – tror man ikke på, at det er en forstenet person, dur det ikke. Når 3D-grafikken er færdig, skal den over i compositing. Det er der, hvor man integrerer 3D-grafikken i billedsiden for at få det endelige resultat.

Efter Simon Dunkan har lavet scanningerne inde på godset, skal Love Rudolph i sminken, før scenen, der leder hen til forsteningen, kan optages. I det øjeblik, hvor hun bliver til en sten, er hun nemlig en troldepige, og derfor skal hun igennem den store sminketur.

Et par timer senere er hun klar til scenen i aflukket i skoven. Simon Dunkan viser både filmholdet og Lova Rudolph billedet af den positur, hun havde under scanningerne. Det er samme positur, hun nu skal ramme, når hun træder hun i lyset og bliver forvandlet til en sten.

  • Lova Rudolph forsøger at lande i den positur, hvorfra 3D-grafikken skal tage over og først gøre hende til en sten, der senere krakelerer. (Foto: © Lars Møller Hansen)
  • 3D-grafiker Simon Dunkan sammenligner posituren fra scanningerne med posituren fra optagelserne, så de bliver så ens som muligt af hensyn til det videre computerarbejde med de visuelle effekter. (Foto: © Lars Møller Hansen)
  • Klar til optagelse af scenen, der leder hen til forsteningen. (Foto: © Lars Møller Hansen)
  • Scenen, hvor Love Rudolph træder ud i lyset og bliver forvandlet til en sten (Foto: © Lars Møller Hansen)
  • Simon Dunkan viser Lova Rudolph den positur, hun havde under scanningerne. Det er samme positur, hun skal ramme under optagelserne. (Foto: © Lars Møller Hansen)
1 / 5

En legeplads

Holdet går i gang med optagelserne, og når billedsiden er på plads, venter der som nævnt det store arbejde med de visuelle effekter i computeren. 3D-grafiker Simon Dunkan har flere kolleger med på computerholdet.

- Det er en legeplads. Vi, der laver effekter, synes, det er sjovt at sidde med. Hvordan løser vi opgaven med at forvandle en person til en sten? Vores tanke inde hos os er, at det skal være sjovt at lave. For mig startede 3D og visuelle effekter som en hobby, og nu er det blevet en levevej. Det er fedt at gå på arbejde og lege, smiler Simon Dunkan.

’Troldehjertets hemmelighed’ er produceret af Mastiff for DR.

Du kan se, hvordan forsteningen og krakeleringen kom til at se ud i ’Troldehjertets hemmelighed’ i videoen herunder: