Mød indspilningslederen på ’Carmen Curlers’: ’Det vigtigste for mig er tid’

Jesper Grüner er indspilningsleder på DR’s nye dramaserie ’Carmen Curlers’. Hans opgave er først og fremmest at sikre, at man holder tidsplanen, og at alle ved, hvad man laver på settet. Vi fulgte Grüner på en optagedag.

  • Jesper Grüner er indspilningsleder på DR's nye dramaserie 'Carmen Curlers'. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)
  • Dagens første scene er med Carmen-damer. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)
  • Dyb koncentration hos alle på settet. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)
1 / 3

På en majdag ruller vi bilen ind ved en fabriksbygning i Ringsteds industrikvarter. Set udefra er det en halvkedelig bygning, men da vi træder indenfor, befinder vi os med ét i 1960’erne og kulisserne til Carmen-fabrikken, der er omdrejningspunktet i DR’s nye, store serie ’Carmen Curlers’.

Serien, der har premiere på DRTV den 30. september og på DR1 den 2. oktober, er frit inspireret af det virkelige erhvervseventyr om Carmen Curlers. Den fortæller historien om, hvordan en lille elektronisk papillot blev til en verdensomspændende succes, som vendte op og ned på livet i en dansk provinsby i 1960’erne. Det er samtidig historien om, hvordan tusindvis af kvinder gik fra at være hjemmegående husmødre til pludselig at være del af et pulserende arbejdsliv.

Klokken er 8.30, og det tekniske hold er ved at gøre klar til dagens optagelser, mens skuespillerne er i sminken. Lidt over otte blev holdet briefet om, hvordan dagen ser ud.

- Vi skal skyde to scener i dag. Klokken 8.45 til 11.15 har vi den første scene med Carmen-damer, og 12.00 til 15.30 den sidste scene med fabriksejeren Axel (Morten Hee Andersen, red.), Carmen-damer og en del statister. Det vigtigste for mig lige nu er, at vi kommer i gang til tiden. Klokken 8.45 skal vi have en teknisk prøve, fortæller Jesper Grüner, der er indspilningsleder på serien.

Han fortsætter:

- Hver gang vi laver en scene, har vi en teknisk prøve, hvor vi sikrer, at lys og lyd er i orden, og at der ikke står noget i billedet, som vi ikke skal se. Så begynder vi at skyde.

Planen skal følges

Som indspilningsleder har Jesper Grüner lavet produktionsplanen, der fortæller, hvornår man laver hvad. Og på settet har han ansvaret for, at planen bliver fulgt.

- Det vigtigste for mig er tid – at vi holder tiden. Nogle gange kan vi godt gå en halv time over det, jeg har estimeret, men så er det fordi, jeg ved, at vi kan hente det et andet sted i optagelserne. Jeg holder hele tiden øje med tid, og hvad er det næste billede, vi laver.

- Fem minutter til teknisk prøve, råber Jesper Grüner ud på settet. - Det er stilhed før stormen, smiler han, inden han fortsætter med beskeder til holdet:

- Sminken har lige en 3-4 minutter endnu, og så skal Signe (Egholm, red.) mic’es op.

Kort efter stimler skuespillere og det tekniske hold sammen omkring det sted, hvor scenen skal foregå.

- Vi skal til at gøre klar til en teknisk prøve. Stille, tak!

Efter den tekniske prøve sker der noget ganske uventet.

- Nu kommer der et vildt spørgsmål, siger Jesper Grüner til dr.dk's udsendte.

I scenen skal Carmen-damerne, som blandt andre tæller skuespillerne Johanne Louise Schmidt og Signe Egholm, kigge over på to arbejdsmænd – en mørkhåret og en blond. Men ingen af de tre statister, der spiller arbejdsmænd, er specielt blonde. Derfor spørger Jesper Grüner, om jeg kan træde til.

Så blok og kuglepen bliver erstattet med slidte, lyse arbejdsbukser, en mørkeblå skjorte og et par træsko. Efter en kort tur i sminken er det ud på settet. I lyssætningen viser det sig dog, at jeg ikke er blond nok, og derfor bliver det ikke til en rolle i denne omgang. I stedet går statistkoordinatoren på jagt efter en mere lyshåret fyr.

- Forhåbentlig kan vi samle op på det billede senere i dag, siger Jesper Grüner, mens instruktøren klapper mig på skulderen: - Det var enormt sødt af dig at ville hjælpe.

  • Borde bliver flyttet, så holdet er klar til dagens anden scene efter frokostpausen. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)
  • Instruktør Lisa Jespersen, skuespiller Morten Hee og indspilningsleder Jesper Grüner på set. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)
  • Selvom der er travlt på settet, er der også plads til smil. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)
1 / 3

Helt klar, når der trykkes på knappen

Jesper Grüners røst lyder atter ud over settet:

- Vi gør klar igen … optagelse … stille … apparat?

- Kører, svarer tonemesteren som indikation på, at lyden bliver optaget.

- Og værsgo, siger Grüner.

Disse instrukser kommer fra indspilningslederen hver gang, der er teknisk prøve eller optagelse af en scene.

- Når vi går i prøvefasen eller går i optagelser, skal vi have så meget ro som muligt og være helt klar, når vi trykker på knappen. Spillerne går ind i en mental fase. Jeg har en røst, der kan kalde en hal op, smiler Jesper Grüner.

- Grüner, kan vi nå at tisse? spørger en af skuespillerne efter en optagelse.

- Ja, der går lige 8-10 minutter, svarer indspilningslederen. Der skal flyttes lidt rundt på tingene, før scenen kan optages fra en ny position.

Jesper Grüner sætter flere ord på, hvorfor det er afgørende, at tidsplanen holder, når optagelserne er i gang:

- Hvis ikke jeg får samlet alle tråde og gelejdet det igennem inden for den planlagte tid, koster det penge. Så skal vi ud i overarbejdstid for både skuespillere og det tekniske hold. Jeg har et ansvar over for producenten. Hun stoler på, at jeg får det hjem til tiden.

I fabrikshallen er dagens første scene i kassen. Men inden frokostpausen vil Jesper Grüner gøre klar til dagens anden scene.

- Det vi gør nu, venner … vi skal have rykket de her borde. Alle må gerne hjælpe til.

Omkring 20 mennesker tager fat og får flyttet bordene, hvor Carmen-damerne skal sidde og arbejde i den næste scene.

- Så har vi rykket det, vi skal rykke. Lad os få skuespillerne ind til arrangementsprøve.

Er godt nede i materialet

Morten Hee Andersen er ankommet til settet, og sammen med en håndfuld af Carmen-damerne øver han scenen igennem uden teknikken. Undervejs kommer instruktøren med input, ligesom skuespillerne giver deres besyv med.

- Tak til prøve. Frokost!

I frokostpausen vender Jesper Grüner og dele af det tekniske hold, hvordan dagens anden scene skal laves.

- Instruktøren, fotografen og jeg har et rigtig godt samarbejde. De har fortalt mig, hvad det er, de gerne vil, og jeg kan byde ind med løsningsforslag og ideer. Jeg har haft en forberedelse med dem før optagelserne, og jeg er godt nede i materialet med hele sæsonen. Jeg føder bare ideer ind, indtil de siger stop, smiler Jesper Grüner.

Klokken 12 er pausen forbi, og Jesper Grüners stemme lyder igen højt og tydeligt i fabrikshallen.

- Når alt og alle er klar, bliver det først en teknisk prøve.

- Så får vi spillerne ind.

- Ét minut

- Alle i startposition, tak... klar til prøve, stille... og værsgo!

Morten Hee Andersen som fabriksejeren Axel kommer gennem hallen i rask gang og beder alle Carmen-damerne om at følge ham til den ene ende af hallen. Her træder han op på en afsats og holder en peptalk for dem. Hvordan scenen udvikler sig, skal vi ikke afsløre her, men efter den tekniske prøve, går optagelserne i gang.

Erfaren drama-medarbejder

Jesper Grüner har været med på flere af DR’s store dramaserier: ’Nikolaj og Julie’ som location manager og indspilningsleder på ’Borgen’, ’Sommer’, ’Lykke’ og ’Livvagterne’.

- Jeg kan rigtig godt lide at være med på de store produktioner. På DR har man bedre forberedelse fra blok til blok og generelt lidt flere dage til optagelser, fortæller han.

Efter at have taget dagens anden scene adskillige gange fra forskellige positioner, nærmer klokken sig nu 15.30.

- Vi er billedmæssigt færdige med scenen. Vi skal lige lave lidt lyd, meddeler Jesper Grüner til holdet.

Efter lydoptagelsen er skuespillerne færdige for i dag.

- Tak til scenen. Og det er tak til vores Carmen-damer, siger Jesper Grüner.

Der bliver klappet, for Carmen-skuespillerne er nu færdige med alle optagelser til første sæson af serien.

- Og det er tak til Morten (Hee Andersen, red.).

Nu mangler kun billedet med de to arbejdsmænd, og det er lykkedes at få en meget blond statist ind på settet.

- Vi har lige 11 minutter, smiler Jesper Grüner.

Billedet kommer i kassen, og klokken 15.30 – helt efter tidsplanen – kan Jesper Grüners røst høres en sidste gang på settet:

- Tak for i dag. Vi pakker.