Ny radiochef lægger ud med musiksommer og fuldt fokus på podcast

Anette Kokholm nåede lige præcis at starte som radiochef i DR, før coronanedlukningen sendte hende hjem igen. Tiden er blandt andet brugt til at planlægge noget af det, lytterne kommer til at opleve fremover.

Anette Kokholm har været i DR før – nemlig i 90’erne og starten af 00’erne, hvor hun selv sendte radio. (Foto: © Uffe Weng)

Man kan roligt sige, at DR’s nye radiochef Anette Kokholm har haft en start i DR, som hun sent vil glemme. Hun nåede lige at have et par dage i marts i DR Byen og en tur til Aarhus for at præsentere publiceringsplanen for 2021 (på DR-sprog: PP21), før coronakrisen sendte hende hjem at arbejde. Nøjagtig ligesom så mange andre DR-kolleger.

De seneste måneder har hun lært sine nye kolleger og deres ansigter at kende på Teams, og sidst i maj blev det så endeligt muligt at møde dem live, da der atter var adgang for alle i DR Byen.

- Det kan godt være, det lyder som en vanskelig start, og ingen har prøvet noget lignende før. Men det var også en unik mulighed, fordi situationen var ny for alle. Jeg fik muligheden for at sætte mig for bordenden af den svære situation. Så hvis man skal sige noget positivt om corona-tiden, er det, at den har givet en holdånd og været med til at samle os i radiogruppen, oplever Anette Kokholm.

Nedlukningen af landet havde ikke varet særligt længe, før Anette Kokholm var med til at tage beslutningen om, at DR i en periode skulle skrue ekstra op for den danske musik i radioen. På den måde var DR med til at støtte de danske musikere, der ikke har kunnet komme ud at spille for et publikum.

Samtidig har Anette Kokholm – sammen med medarbejdere på tværs af DR – haft en stor finger med i lanceringen af DR’s ’Musiksommer 2020’. Planerne for sommeren præsenterede DR i sidste uge, og i de kommende måneder kommer lytterne, seerne og netbrugerne så til at mærke resultatet af måneders arbejde og talrige videomøder.

Musikalsk indhold til hver kanal

- Det er ikke alene artisterne, der ikke kommer ud at spille i år. Ser man det fra lytternes perspektiv har mange af dem koncertbilletter hængende eller liggende på mobilen, men ikke udsigt til at få dem brugt i år, fordi det meste er aflyst. Derfor har vores ambition været at gøre noget godt, så den danske musik også denne sommer kommer ud til både lyttere, seere og digitalt, siger Anette Kokholm.

Én af hendes opgaver har været at få skabt musikalsk indhold, som passer til hver af DR’s radiokanaler. Og rigtig meget er på vej.

P2 og P8 Jazz etablerer for eksempel en sommerscene i DR Koncerthuset og sender fra den. P3 sender direkte fra Fredensborg i seks uger, hvor kendte og fremadstormende bands spiller i ’Musiksommer på P3 – tættere på musikken’ hver eftermiddag. P4 byder på livekoncerter hver fredag i ’Take Off’ med Jesper Bæhrenz, ligesom sangskrivere og sangere fortæller om deres store hits til vært Julie Berthelsen om søndagen på P4. P6 Beat har for eksempel fokus på alle de festivaler og koncerter, vi må undvære i år – og spiller noget af musikken, mens P5 dvæler ved lytternes festivalminder. Derudover er der også mange andre programmer om dansk musik på DR’s radiokanaler og som podcast.

- Det er virkelig en glæde at se, hvordan det samlede tilbud er blevet, og hvor meget vi har kunnet gøre. Vi har meget bevidst forsøgt at komme hele vejen rundt, og derfor vil der både være jazz, klassisk, rytmisk, metal, folk, pop, elektronisk musik og en masse indimellem. Man kan sige, at vi giver et talerør til nogle af musikerne, der skulle have været ud at spille i sommer, men det er lytterne og deres musikbehov, vi har for øje. Eller skulle man snarere sige have for øre, smiler Anette Kokholm.

Isoleret set har de mange corona-aflysninger betydet, at der også er nogle udsendelser og indslag, der kan lade sig gøre, som DR ikke havde kunnet producere med musikerne, hvis de havde været travlt optaget på festivalerne.

- Alle er i en anden situation, end de troede, de ville være i i år, og det er den situation, vi prøver at gribe, forklarer Anette Kokholm.

DR vil gerne producere flere podcasts, end vi gør i dag, siger DR’s radiochef Anette Kokholm. (Foto: © Uffe Weng)

Sendte radio i 1990’erne

DR er bestemt ikke ukendt land for den nye radiochef. Nogle husker måske den journalistuddannede Anette Kokholm fra programmer i 90’erne og starten af 00’erne som ’Varm Weekend’, ’Go’Morgen P3’, ’Erotica’ og ’Kronsj!’ på P3 samt ’Herreværelset’ på P1. Senest har hun været udgiverredaktør og en del af direktionen i Aller-koncernen.

- Selv om det er længe siden, jeg var i DR, synes jeg, det er en kæmpe styrke at kende huset og som radiochef at vide, hvordan man faktisk laver radio. Jeg har altid elsket det og været meget passioneret omkring radio og lyd, og siden jeg var her sidst, har jeg så fået ledererfaring. Derfor var det også et job, der fristede, siger Anette Kokholm.

Mens ’gamle’ medier som TV, dagblade og ugeblade har haft deres at kæmpe med de senere år, har radioen og lyd generelt haft det, som nogen har kaldt ’radioens anden guldalder’. Lytningen af flow-radio er kun faldet en smule over årene, mens lytningen af podcasts og lyd generelt bare er røget i vejret.

Endnu flere podcasts på vej

Én af Anette Kokholms vigtigste opgaver i denne tid er – sammen med flere medarbejdere i radiogruppen, som blev en art styregruppe – at stå for en plan for fremtidens podcasts fra DR. Planen bliver præsenteret i anden halvdel af 2020.

- Vi vil gøre alt for, at DR’s flow-kanaler forbliver stærke, mens der er plads til forbedring på podcastområdet. Podcast er nu et massemedium, som over en fjerdedel af befolkningen bruger hver uge, og DR vil gerne producere flere podcasts, end vi gør i dag, forklarer Anette Kokholm.

Helt konkret kigger styregruppen lige nu på DR’s podcast-udbud, på hvordan folk lytter til podcast, hvor de finder dem, og hvordan DR publicerer de podcast, der kommer. Samtidig har styregruppen også kig på, hvordan DR specielt kan etablere tilbud til den yngre målgruppe, der er dem, der hører mindst flow-radio.

- Jeg plejer at sige, at flow-radio er ’for os’, mens podcast er ’for mig’. Det er nærmest sådan, at jo mere specialiserede, de er, jo bedre kan lytterne lide dem. Det er den vej, det går, og DR vil klart også gerne være ’med til at nørde’. Det gør vi allerede med podcasts som for eksempel ’Splittet til atomer’, hvor yndlingssange bliver splittet ad og analyseret, og ’Den nye stil’ om dansk raps historie. Omvendt er en podcast som ’Mads & Monopolet’ med til at skabe fællesskaber. Så en del af vores arbejde består i, at vi skal finde den rette balance, siger Anette Kokholm, der sammen med resten af holdet arbejder videre med podcastplanerne sommeren over.

Du kan læse om planerne for DR’s musiksommer her