Møntkast og smædesange kaster skygger over sporten: 'Det må aldrig ske. Aldrig'

Liverpool vil udelukke ballademagere på livstid, oplyser talsmand for klubben.

Liverpool-fans skulle angiveligt have kastet mønter efter Manchester Citys cheftræner, Pep Guardiola, i søndagens storkamp i Premier League. (arkivfoto) (Foto: © Nick Potts, PA Wire/PA Images)

Ingen er i tvivl om en mønts funktion. Et betalingsmiddel, forstås.

Og derfor var det også langt over stregen, da Liverpool-fans angiveligt kastede førnævnte efter Pep Guardiola, cheftræner hos Manchester City, da holdene søndag mødtes på Anfield i Premier League.

Det slår en talsmand for Liverpool fast efter opgøret, som hjemmeholdet vandt 1-0.

- Vi er opmærksomme på en hændelse, der omhandler genstande, der blev kastet ind i det tekniske område under dagens kamp, siger en talsmand for Liverpool til Ritzau.

Opførslen kaldes "fuldstændig uacceptabel".

- De, der findes skyldige, vil blive straffet - herunder med en udelukkelse på livstid fra Anfield Stadion og muligvis et fodboldforbud, siger talsmanden.

Adspurgt direkte til hændelsen var Guardiola selv ganske sarkastisk.

- De vil gøre det bedre næste gang. De ramte mig ikke. De må prøve igen næste år, sagde City-træneren.

- De fik træneren for nogle år siden, tilføjede Guardiola og henviste til en episode i 2018, hvor holdets spillerbus blev overdynget med flasker og andre genstande, da den ankom til Liverpool forud for en Champions League-kamp.

Modstanderen på den anden bænk, Jürgen Klopp, undskyldte til sin kollega på det efterfølgende pressemøde.

- Det må aldrig ske. Aldrig, sagde tyskeren.

- Dette er fuldstændig uacceptabel opførsel og lever ikke op til de forventninger, vi har omkring adfærd på Anfield, udtaler en talsmand for Liverpool om gårsdagens møntkast. (Foto: © Peter Byrne, PA Wire/PA Images)

Mens møntkastene nu efterforskes, valgte også City-tilhængere at give en opvisning i tåbelig opførsel, da de under kampen råbte slagord om de store fodboldtragedier på Hillsborough og Heysel i 1980'erne.

De gæstende fans får da også en opsang med på vejen fra søndagens værter.

- Vi er dybt skuffede over at høre modbydelige tilråb om fodboldstadionstragedier fra udebaneafsnittet under dagens kamp på Anfield. Området i udebaneafsnittet blev også udsat for hærværk med graffiti af lignende karakter, skriver Liverpool i et statement.

På Hillsborough Stadion i Sheffield mistede 97 Liverpool-fans livet i 1989, da de blev mast ihjel mod et hegn på en overfyldt tribune.

Fire år tidligere døde 39 mennesker under finalen i den europæiske mesterholdsturnering mellem Liverpool og Juventus. Her opstod kaotiske scener og efterfølgende blev 14 Liverpool-tilhængere idømt fængsel i op til tre år for uagtsomt manddrab.

Graffiti i udebanetilhængernes område med referencer til Hillsborough- og Heysel-tragedierne i 1980'erne. (Foto: © PA, PA Wire/PA Images)

Fanballaden i Danmark kan koste sponsorer

Iltmanglen blandt fodboldtilhængere har også længe været et tilbagevendende tema i dansk fodbold.

Så sent som i går blev tre personer overfaldet i et fanklubhus efter superligakampen mellem Brøndby IF og FCK København.

Den ærgerlige tendens er også nået justitsminister Mattias Tesfayes skrivebord, der sammen med en række partier tidligere i år nedsatte en arbejdsgruppe til at se på problemerne.

Det resulterede i begyndelsen af oktober i en række tiltag, heriblandt at politiet skal kunne bistå klubberne med identifikation af personer, der eksempelvis har overtrådt klubbens regler, og at der skal skabes en koordineret, forebyggende indsats for unge fans.

Du kan se et interviewet med justitsministeren i videoen herunder.

Balladen smitter af på klubberne og i sidste ende også de sponsorer, der kaster millioner af kroner i dansk fodbold. En af dem, der pryder flest trøjer i landets bedste række, er Arbejdernes Landsbank, som er at finde i både Brøndby, FC Midtjylland, AaB, AGF og FC Nordsjælland.

Peter Froulund, bankens kommunikations- og brandingdirektør, sagde i sidste uge til Mediet Markedsføring, at de overvejer, hvor grænsen går, hvis de også i fremtiden skal stille deres logo og ikke mindst penge til rådighed.

- Jeg er ikke i tvivl om, at de historier har en negativ effekt. Det er de færreste virksomheder, der i længden vil forsvare at bruge markedsføringskroner på et produkt, der er omgærdet af en usund kultur, sagde Peter Froulund til Mediet Markedsføring.