Fanformand køber ikke Lyngby-trøje, så længe der er en bettingsponsor på

Lyngby er en af to Superliga-klubber med et bettingfirma som trøjesponsor, og det er de ikke glade for i fanklubben.

Casper Winther i den kongeblå Lyngby-trøje, som flere fans ikke vil iklæde sig. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

På Superligatrøjerne figurerer der mange forskellige sponsorer, der pryder maverne af de bedste fodboldspillere inden for landets grænser.

Kaffeproducenter, sengetøjssælgere og ølbryggere er blandt andet at finde. Og så er der to klubber, der har et bettingfirma som trøjesponsor: Lyngby og FC København.

Havde de to klubber befundet sig i England, kunne de dog se frem til snart at skulle skaffe sig en ny sponsor. Der er det nemlig fra 2026 blevet forbudt at have et bettingfirma på maven.

Et tiltag, formanden for Lyngby Fans, Peter Nielsen, gerne ser indført i Danmark også. Den nuværende sponsor afholder nemlig fanformanden fra at købe en kongeblå trøje.

- Jeg har ikke købt trøjen i år, og det gjorde jeg heller ikke sidst, Lyngby havde et bettingfirma på trøjen. Jeg støtter op om klubben på alle mulige andre måder, men er der en bettingpartner på trøjen, så hopper jeg over det år, fortæller Peter Nielsen til DR Sporten.

Formanden fortæller, at det ikke var alle klubbens fans, der denne sommer holdt pengepungen i lommen, da den nye trøje landede. Men stemningen omkring at have en bettingsponsor på trøjen er udbredt.

- Det er jo langt fra optimalt (at have en bettingsponsor, red.), hvis du spørger os, men vi har også forståelsen for, at mulighederne ikke er alverden for en klub som Lyngby. Men det er ærgerligt, at der er en bettingpartner, som pryder kamptrøjen, siger fanformanden.

DR Sporten har også været i kontakt med formanden for FCK Fan Club, Lars Thor. Han har for nu ikke nogen officiel holdning til deres sponsor, men han fortæller, at bettingsponsoren har været drøftet internt i fanklubben.

Der mangler ikke opbakning til de kongeblå på Lyngby Stadion - med Lyngby-trøje eller uden. (Foto: © Claus bech, Ritzau Scanpix)

Mange fans har problemer med betting

Det er da også komplekst at forholde sig til som fanklub, mener Peter Nielsen. For fansene vil deres hjerteklub det bedste, og det bedste indebærer det størst mulige sponsorat.

Men når pengene kommer fra firmaer, der indirekte bidrager til nogle fans' økonomiske problemer, smiler man ikke over store tilførte summer.

- Grundlæggende har vi ikke noget imod bettingfirmaers eksistens. Det er mere den hardcore marketing, der kører omkring fodbold og sport på TV og sociale medier. Det går ud til alt for mange unge, og det harmonerer ikke med vores holdninger. Det er udelukkende deres form for markedsføring, jeg er uenig med.

- Vi har mange venner i fangrupperne, der har udfordringer med betting, og nogle har store problemer med det, så det synes vi ikke godt om, siger Peter Nielsen, der selv har været i ROFUS (Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere).

Lyngby Fans har dog ikke appelleret til klubben for at droppe sponsoratet med bettingfirmaet.

- Det skal vi ikke blande os i, lyder begrundelsen.

Men man har i fællesskab taget afstand fra sponsoreren på fansenes egen stiltiende måde. Noget som Lyngby BK har udvist forståelse for.

- Fodboldklubben kender godt fanklubbens holdning til bettingsponsorer. Sidst, der var en bettingpartner i klubben, sagde vi, at vi ikke ønskede at lave et samarbejde med dem.

- Den nye bettingsponsor har slet ikke henvendt sig, så jeg kunne forestille mig, at det havde været på tale under forhandlingerne, at de ikke ville blive eksponeret på vores kanaler, siger Peter Nielsen.

Lyngby BK og bettingsponsoren Spreadex Sports har papir på hinanden til sommeren 2024. Til den tid glæder Peter Nielsen sig til forhåbentlig en ny sponsor og en opdatering af garderoben.

- Så skal jeg købe trøjen med det samme. Det ville glæde mig, siger formanden.

Står det til Divisionsforeningen kommer et forbud mod spilreklamer på spillertøjet i landets bedste række ikke til at ske, før lovgivningen tvinger dem til det. Det kan du læse mere om her.