Aserbajdsjans grandprix i Baku er på mange måder det mest atypiske løb i Formel 1.
Mediecenteret er for eksempel ikke en af de sædvanlige betonhaller - hele første sal af luksushotellet Hilton er inddraget til Formel 1-pressen. Hotellet ligger et par hundrede meter fra paddocken, der er placeret i regeringsbygningens baghave.
Omgivelserne er altså meget anderledes end ved andre grandprixer, og selve banen stikker også ud. Baku City Circuit er med 6.003 meter en af de længste i VM-kalenderen, og den kører både mellem de moderne bygninger omkring Hilton og den gamle bydel ved Ismailiyya-paladset.
Den gamle bydel er præget af små, krogede gader, og her finder Formel 1-kørerne et par af sæsonens smalleste og langsomste sving.
Omvendt har den nye bydel en af de længste og hurtigste langsider i VM-kalenderen. Hele 2,2 kilometer på Neftchilar Avenue langs Det Kaspiske Hav giver ifølge de lokale grandprix-arrangører Formel 1-bilerne en topfart i nærheden af 380 kilometer i timen.
- Siger de det? Det er vist lige i overkanten. Det er mere omkring 350 kilometer i timen. Men det er også hurtigt, siger Kevin Magnussen til DR Sporten.
Danskeren sluttede nummer 18 i fredagens kvalifikation og begynder derfor grandprixet i den tunge ende på den underlige bane, der giver Formel 1-ingeniørerne store udfordringer med bilernes set-up.
I de mange sving i den gamle bydel er der behov for vejgreb - altså stejle vinger, der presser dækkene ned i asfalten.
Men på langsiden er topfart afgørende - det vil sige så flade vinger som muligt for at minimere luftmodstanden.
Det aerodynamiske set-up bliver derfor et kompromis, men med fokus på topfart på langsiden. For det er her løbet afgøres. De 2,2 kilometer ligeud slutter med et skarpt venstresving, og nedbremsnings-zonen giver en af sæsonens bedste overhalingsmuligheder. Faktisk kan rigtig kække kørere her overhale to konkurrenter i ét hug.
Kevin Magnussen gjorde det i 2017, da han i samme manøvre gik forbi både sin nuværende teamkammerat Nico Hülkenberg (dengang i Renault) og Felipe Massa (Williams-Mercedes).
Danskeren skal i weekenden køre i Baku for sjette gang.
- Det er en fed bane. Unik med den lange langside og alle de langsomme sving. Der sker altid en masse i Baku. Der er høj risiko for at ramme barrieren, så der er stor sandsynlighed for gule flag og safety-car. Det er et løb, hvor der altid opstår uventede muligheder, siger Kevin Magnussen.
Hans bedste resultat i Baku er en syvendeplads i 2017.
- Men jeg var også på vej mod point sidste år, indtil min motor brød sammen, siger han.
Årets første sprintløb i vente
Weekenden i Baku byder på årets første sprintløb, der afvikles lørdag eftermiddag over 17 omgange. Som noget nyt afgør sprintløbet ikke startplaceringerne til søndagens grandprix, og det er en ændring, Magnussen hilser velkommen.
Han har indtil nu kørt tre sprintløb og scoret point i dem alle: En ottendeplads i Imola, en syvendeplads på Red Bull Ring og en ottendeplads i Interlagos var hans imponerende udbytte af sprintløbene i 2022.
- Jeg kan ikke give nogen forklaring på, at jeg fik point i alle tre sprintløb sidste år. Men selvfølgelig vil jeg gerne fortsætte stimen, siger han.
I teorien er chancerne gode. Haas-teamets 2023-racer har i sæsonens tre første løb vist sig at være en af feltets bedste med hensyn til topfart, der ofte er den afgørende faktor i Baku.
Her vil tribunerne for første gang i Azerbaijans Formel 1-historie, der blev indledt i 2016, være fyldte. Interessen for Formel 1 er nu så voldsom, at de fleste 2023 løb allerede er udsolgt. Det har fået mange internationale Formel 1-fans til at tage til Baku, hvor den lokale interesse indtil nu har været begrænset.
- Allerede i sidste uge kunne vi melde alle tribuner udsolgt, siger generaldirektøren for Baku City Circuit, Magsud Farzullayev.
Han oplyser samtidig, at billetterne er solgt til Formel 1-fans fra mere end 100 forskellige lande.
Azerbaijans Grand Prix starter søndag klokken 13.00. Sprintsløbet afvikles lørdag fra klokken 15.30.