Magnussen satte feltets højeste tophastighed, men ’topfart er ikke et mål i sig selv’

Ved sidste grandprix var Kevin Magnussen feltets hurtigste målt på topfart. Søndag skal der igen fart i Haas-raceren i Miami.

Kevin Magnussen og resten af Formel 1-feltet kører i weekenden årets femte grandprix. (Foto: © Hoch Zwei, HOCH ZWEI/picture-alliance/dpa/AP Images)

Kevin Magnussen fik ikke VM-point med fra sidste weekends Formel 1-grandprix på gadebanen i Aserbajdsjans hovedstad, Baku. Men danskeren toppede trods alt en af resultatlisterne.

Med 355,7 kilometer i timen havde han løbets højeste tophastighed.

Nu er han efter et par dage i Danmark klar til endnu et grandprix. På søndag kører han sammen med resten af Formel 1-feltet på Miami International Autodrome. Her har han også topfart-rekorden.

- Men topfart er ikke et mål i sig selv, siger Magnussen til DR Sporten.

Den højeste topfart, der er målt i en grandprix-weekend, kom på den 2,2 kilometer langside i Baku i 2016, hvor Valtteri Bottas (Williams-Mercedes) blev noteret for 378 kilometer i timen.

- Det er ikke noget, man som kører går op i. Jo, man kan godt mærke, det går stærkt, men det er ikke svært at køre lige ud. Formel 1 bliver først spændende i svingene, siger Magnussen.

Kevin Magnussen har haft fart i raceren i denne sæson - når det går lige ud. Med 355,7 kilometer i timen havde han den højeste tophastighed ved sidste weekends grandprix i Baku. (Foto: © JAIMI JOY, Ritzau Scanpix)
Kevin Magnussen har haft fart i raceren i denne sæson - når det går lige ud. Med 355,7 kilometer i timen havde han den højeste tophastighed ved sidste weekends grandprix i Baku. (Foto: © JAIMI JOY, Ritzau Scanpix)

Formel 1-ingeniørerne bekymrer sig også sjældent om topfart. Der er enkelte baner som i Baku, Mexico City og Monza med meget lange langsider, hvor topfart bliver et af de vigtigste parametre for bilens opsætning. Men bilernes setup er altid et kompromis mellem vejgreb i svingene og topfart på langsiderne.

Med andre ord: Kørere og ingeniører "ofrer" topfart med vinger for og bag på bilen, der øger vindmodstanden, men til gengæld giver vejgreb i svingene.

Jagten på verdens hurtigste Formel 1-bil

Tilbage i 2006 ville Honda finde den ultimative topfart for en Formel 1-bil.

Japanerne modificerede deres Formel 1-bil og tog den med ud på den udtørrede saltsø i Bonneville i den amerikanske delstat Utah. Her - med mulighed for at køre over 15 kilometer ligeud - bliver der hvert år sat hastighedsrekorder for forskellige køretøjer i den traditionelle Speed Week.

Den bil Honda stillede op med opfyldte i princippet det daværende Formel 1-reglement. For at reducere vindmodstanden og øge sikkerheden, blev bagvingen afløst af en stabilisator-finne på langs af motor-coveret, der skulle hjælpe med at holde bilen på ret kurs.

Der samles masser af fartglade personer, når Speed Week hvert år løber af stablen i Bonneville Salt Flats. (Foto: © Rick Bowmer, Associated Press)
Der samles masser af fartglade personer, når Speed Week hvert år løber af stablen i Bonneville Salt Flats. (Foto: © Rick Bowmer, Associated Press)

Teamets reservekører Alan van der Merwe sad bag rattet, og Hondas highspeed-racer nåede på et tidspunkt 400,5 kilometer i timen.

For at kompensere for med- og modvind skal rekordforsøg afvikles i begge retninger, og gennemsnittet af de to ture giver den officielle hastighed. Her blev Honda-raceren noteret for 397,4 kilometer i timen.

Det lyder vildt. Og ser flot ud i rekordbøgerne. Men det er ikke nødvendigvis noget, der afgør racerløb. Bare spørg Kevin Magnussen.

I grandprixet i Baku endte danskeren som nummer 13 - uden for VM-pointene. Det er efter sæsonens første fire grandprixer blevet til et enkelt point til VM-stillingen for Kevin Magnussen.

Søndagens Formel 1-grandprix i Miami køres klokken 21.30 dansk tid og kan følges direkte på dr.dk i en liveblog. TV3+ viser løbet.