Kevin Magnussen fik ikke VM-point med fra sidste weekends Formel 1-grandprix på gadebanen i Aserbajdsjans hovedstad, Baku. Men danskeren toppede trods alt en af resultatlisterne.
Med 355,7 kilometer i timen havde han løbets højeste tophastighed.
Nu er han efter et par dage i Danmark klar til endnu et grandprix. På søndag kører han sammen med resten af Formel 1-feltet på Miami International Autodrome. Her har han også topfart-rekorden.
- Men topfart er ikke et mål i sig selv, siger Magnussen til DR Sporten.
Den højeste topfart, der er målt i en grandprix-weekend, kom på den 2,2 kilometer langside i Baku i 2016, hvor Valtteri Bottas (Williams-Mercedes) blev noteret for 378 kilometer i timen.
- Det er ikke noget, man som kører går op i. Jo, man kan godt mærke, det går stærkt, men det er ikke svært at køre lige ud. Formel 1 bliver først spændende i svingene, siger Magnussen.
Formel 1-ingeniørerne bekymrer sig også sjældent om topfart. Der er enkelte baner som i Baku, Mexico City og Monza med meget lange langsider, hvor topfart bliver et af de vigtigste parametre for bilens opsætning. Men bilernes setup er altid et kompromis mellem vejgreb i svingene og topfart på langsiderne.
Med andre ord: Kørere og ingeniører "ofrer" topfart med vinger for og bag på bilen, der øger vindmodstanden, men til gengæld giver vejgreb i svingene.
Jagten på verdens hurtigste Formel 1-bil
Tilbage i 2006 ville Honda finde den ultimative topfart for en Formel 1-bil.
Japanerne modificerede deres Formel 1-bil og tog den med ud på den udtørrede saltsø i Bonneville i den amerikanske delstat Utah. Her - med mulighed for at køre over 15 kilometer ligeud - bliver der hvert år sat hastighedsrekorder for forskellige køretøjer i den traditionelle Speed Week.
Den bil Honda stillede op med opfyldte i princippet det daværende Formel 1-reglement. For at reducere vindmodstanden og øge sikkerheden, blev bagvingen afløst af en stabilisator-finne på langs af motor-coveret, der skulle hjælpe med at holde bilen på ret kurs.
Teamets reservekører Alan van der Merwe sad bag rattet, og Hondas highspeed-racer nåede på et tidspunkt 400,5 kilometer i timen.
For at kompensere for med- og modvind skal rekordforsøg afvikles i begge retninger, og gennemsnittet af de to ture giver den officielle hastighed. Her blev Honda-raceren noteret for 397,4 kilometer i timen.
Det lyder vildt. Og ser flot ud i rekordbøgerne. Men det er ikke nødvendigvis noget, der afgør racerløb. Bare spørg Kevin Magnussen.
I grandprixet i Baku endte danskeren som nummer 13 - uden for VM-pointene. Det er efter sæsonens første fire grandprixer blevet til et enkelt point til VM-stillingen for Kevin Magnussen.
Søndagens Formel 1-grandprix i Miami køres klokken 21.30 dansk tid og kan følges direkte på dr.dk i en liveblog. TV3+ viser løbet.