Tæsketunge Formel 1-biler er blevet et sikkerhedsproblem, mener britisk superkører

George Russel mener, Formel 1-bilerne er blevet så tunge, at de udgør en sikkerhedsrisiko.

I 2022 var minimumsvægten på Formel 1-bilerne tungere end nogensinde før. Man bør dog overveje, om de skal blive en smule lettere igen, mener George Russel. (Foto: © James Gasperotti, Associated Press)

Formel 1-biler skal være hurtige - det giver næsten sig selv.

Når kørerne sætter sig bag rattet, træder speederen i bund og kører ræs med flere hundrede kilometer i timen, skal de dog også gerne vide sig sikre på, at sikkerheden i bilen er, som den skal være.

Men Mercedes-køreren George Russell, der også er formand i organisationen for Formel 1-kørere, er ikke overbevist om, at det er tilfældet.

De seneste år er de lynhurtige Formel 1-biler blevet tungere og tungere, og det er en udfordring, mener den britiske Mercedes-kører. For bilerne er blevet så tunge, at de forringer sikkerheden for kørerne.

- Det store problem er vægten. Den er ekstraordinær, siger George Russell til motorsport.com.

- Vi bliver ved med at prøve at gøre bilerne mere og mere sikre. Men jo tungere du gør dem, desto mere føles det som at køre ind i en bus med en Smart-bil, når man kører galt.

George Russell er bekymret over, at Formel 1-bilerne er blevet så tunge. (Foto: © James Gasperotti, Associated Press)

Formel 1-bilerne var i 2022 tungere end nogensinde før, og de vejede her som minimum 798 kilo.

En af årsagerne til, at bilerne de seneste år er blevet tungere, er, at man forsøger at gøre dem mere robuste, så de kan stå i mod uheld.

Men rekordvægten på minimum 798 kilo er måske lige til den tunge side, hvis det står til briten.

- Hvis du bare bliver ved med at gøre dem tungere og tungere og stærkere og stærkere, kommer man til et punkt, hvor den faktisk ikke er sikker mere, siger han.

Banerne er lavet til lettere biler

Ud over forsøget på at gøre bilerne mere robuste skyldes den tunge vægt også, at man for et par år tilbage indførte en ny motor i Formel 1.

Det fortæller DR Sportens Formel 1-ekspert Peter Nygaard.

- Det store spring kommer med hybridmotorerne, der er kommet inden for de sidste år. For der er kommet noget teknik, der bare vejer til, og bilerne er helt oppe at veje næsten 900 kilo nu, siger Peter Nygaard.

Bilerne har dog ikke altid været tunge, for i lang tid skulle de være så lette som muligt, fortæller han.

- I gamle dage var de meget lette, og der var nogle konstruktører, der tog for mange chancer, hvilket fik nogle frygtelige ulykker som følge. Så indførte man en minimumsvægt, og den lå på 400-500 kilo for mange år siden, siger Formel 1-eksperten.

George Russell har selv prøvet at køre galt i de tunge Formel 1-biler. Her i Canadas grand prix. (Foto: © Hasan Bratic, Hasan Bratic/picture-alliance/dpa/AP Images)

Og det er netop den type biler - de lettere af slagsen - de fleste baner i Formel 1 er designet til, fortæller Peter Nygaard.

Derfor ser han også den tunge vægt, bilerne nu har, som et problem.

- Det er rigtigt, at det er et kæmpe problem. For banerne er bygget til biler, der måske vejer 500 kilo. Og der er altså forskel på, om man rammer et autoværn med 500 kilo eller 900 kilo. Jo tungere bil, der rammer autoværnet, jo mere energi frigives der gennem kørerens krop. Så jeg er glad for, at George Russel italesætter det.