En nytårsaften på motorcykel i ørkenens hede med kun få timers søvn og risikoen for at kunne miste livet, hvis ikke man er oppe på dupperne og konsekvent tager de rigtige valg.
For mange lyder det nok ikke som et drømmescenarie. Men det er det ikke desto mindre for deltagerne af det såkaldte Dakar Rally.
En form for orienteringsløb, hvor rallykørerne skal finde vej gennem den saudiske ørken på en rute, der strækker sig over 15 dages kørsel og i alt 8.528 kilometer. Kun udstyret med et kort, køretøjet og de fornødne resurser for at undgå dehydreringer, forfrysninger og overophedning.
Syv forskellige køretøjer er i brug ved løbets syv forskellige konkurrencer, som foregår på enten to eller fire hjul. Og en af dem, hvis drøm det er at sidde på et køretøj i ørkenen, og som fra den 31. december til den 15. januar 2023 får det opfyldt, er den 40-årige motorcykelkører Thomas Kongshøj.
Og han er den første i 11 år, som repræsenterer Danmark i løbet på en motorcykel.
- Da jeg fik mailen, kunne jeg nærmest ikke holde på det glas, jeg drak af. Det var fuldstændig vanvittigt. For det er jo det største i min sportsgren. Det er vores Tour de France, så det kan ikke blive større, siger Thomas Kongshøj til DR Sporten.
- Det er resultatet af fem års hårdt arbejde med op- og nedture, så det har været en rejse, jeg har arbejdet virkelig hårdt for. Så jeg sprang fandeme op, da jeg fik beskeden. Det var og er uvirkeligt på så mange måder.
Det er nok ikke så meget risikodelen, der trækker, understreger Thomas Kongshøj, men nærmere den følelse, det giver, når man kører i ørkenen og kun har sig selv, køretøjet og et kort til at finde frem til næste destination.
- Du må ikke tage nogle dumme valg i en ørken, hvor man for eksempel tror, at der bare er en lille bakke på den anden side, men der i stedet er 150 meter ned og bakken brækker indad. Man skal hele tiden have styr på sig selv og ikke bare fyre den af, for det får alvorlige konsekvenser, siger han.
- At sætte nye mål og udfordre sig selv til det maksimale, elsker jeg. Det er derfor, jeg sætter mig op på motorcyklen. Det her med at være helt ude på vippen, at kunne håndtere sig selv i de mest ekstreme situationer mentalt og fysisk og så få det til at lykkes. Det er virkelig fedt.
En farlig sportsgren
Det mentalt drænende og fysiske udmattende aspekt af Dakar Rally er dog ikke den eneste fare for medvirkende af løbet.
Der er nemlig meget andet, der kan og tidligere er gået galt. Siden løbets begyndelse tilbage i 1978 har 76 mennesker mistet livet i forbindelse med Dakar Rally. Det svarer til cirka 1,7 dødsfald pr. løb.
Heriblandt er deltagere, journalister, medhjælpere og tilskuere, som er døde af sammenstød med køretøjer, flyvende rester fra køretøjerne eller nedstyrtninger af helikoptere. Det er dog ikke kun løbet i sig selv, der kan være farligt ved Dakar Rally.
Oprindeligt blev løbet nemlig kaldet Paris-Dakar Rally, men i 2008 måtte løbet blive aflyses af sikkerhedsgrunde, da der var et terrorangreb i Mauretanien - i en by, deltagerne skulle igennem - som kostede flere turister livet. Det gjorde, at det var nødvendigt at ændre ruten på løbet.
Derfor blev navnet ændret til Dakar Rally, men selvom det navn fortsat gav anelser om en tur til den senegalesiske hovedstad, blev løbet i perioden fra 2009 til 2020 kørt i Sydamerika.
Siden da har løbsarrangører fra Saudi-Arabien købt rettighederne til løbet og dermed også retten til at holde løbet i den saudiske ørken.
Men ifølge Thomas Kongshøj er sikkerheden for deltagerne stadig ikke i top. Det er dog blevet bedre med årene, da løbet ikke længere går gennem de værste områder.
Deltagerne kan dog stadig støde på "alle mulige sindssyge scenarier ude i ørkenen", fortæller Thomas Kongshøj.
- I andre lande er rallykørere tidligere blevet stoppet og bedt om at betale penge for at køre videre. Altså lokale indbyggere, der stod med pistoler og holdt dem tilbage, siger han.
- Det er også derfor, at jeg har vekslet saudiske penge, for vi skal køre gennem områder i Saudi-Arabien, hvor der ikke er andet end ørken, og der kan man godt forvente at blive stoppet af nogen. Det er altid noget, vi kørere skal være opmærksomme på og komme i forkøbet.
En drengedrøm går i opfyldelse
Det er derfor ikke nogen ufarlig sportsgren, uanset hvor man befinder sig i ørkenen. Og det er også noget, der har givet genlyd hos familien Kongshøj.
- Det rumsterer i maven på familien, det er klart. Det har været og er stadigvæk hårdt for dem alle. Min mor synes, jeg er vanvittig, og min far er stolt, men han er her til sidst også begyndt at tænke "fuck, det er sgu nu", siger Thomas Kongshøj.
- Det har taget dem lang tid at forstå mit valg. Det er hårdt og svært. Men med tiden har de også givet mig lidt ro til at komme ind i boblen, så jeg fokuserer på det, jeg skal. For det er vigtigt, jeg kan det, når jeg endelig kommer derned.
Trods familiens bekymringer og alle de risici, han har i sigte, kan Thomas Kongshøj ikke lade være med at føle sig som et barn før juleaften.
- Det er min drengedrøm, der går i opfyldelse. Den største drøm, jeg har haft hidtil. Så jeg glæder mig helt vildt til at komme afsted, siger den danske offroad-kører.
Thomas Kongshøj og resten af feltet tager hul på Dakar Rally den 31. december- Løbet slutter søndag den 15. januar.