Caroline Wozniacki er på den nye verdensrangliste faldet fra en 51. plads til en 74. plads, hvilket er hendes laveste placering siden 2007.
Men den sportslige nedtur vil umiddelbart ikke have indflydelse for interessen fra sponsorer, vurderer sponsorekspert Thomas Badura fra Sponsor Management.
- Som profil er Caroline Wozniacki stadig interessant, siger Thomas Badura og fortsætter:
- På den korte bane har Caroline sikret sig gode sponsoraftaler, så jeg mener ikke, at hendes placering vil betyde noget. Men hvis hun ikke avancerer på ranglisten, så vil de fremadrettede sponsoraftaler og sponsorer, hun kommer i dialog med, kigge på, hvor potentialet er i hende i fremtiden, siger han.
- I dag ser vi, at mange sponsoraftaler for de fleste sportsudøvere er resultatafhængige, og det er en aftale som med Adidas sandsynligvis også for Caroline. Og dér vil hun blive stillet anderledes fremadrettet, hvis hun ikke ligger i toppen af verdensranglisten.
Thomas Badura peger på, at 26-årige Wozniacki har udviklet andre sider i sammenspil med de sportslige, hvilket er interessante for sponsorer.
- Det har noget at gøre med personlighed og ageren over for medier. Der har hun udviklet sig positivt inden for de sidste tre-fire år. Der er kommet andre sider frem; om det er at løbe maraton eller deltage i CSR-begivenheder har hun positioneret sig godt, siger Badura.
Bleer og madvarer
Den resultatmæssige nedtur og Wozniackis alder vil betyde, at det på et tidspunkt bliver andre typer af sponsorer, der vil sættes i forbindelse med hende.
- Det kunne være sponsorer, der vil kigge på, hvilket liv Caroline kommer til at leve efter tennis-karrieren. Et liv, der kommer til at ligne almindelig hverdag, og derfor vil brands og virksomheder blive tilpasset derefter, siger Thomas Badura.
Vil det sige at hun i fremtiden skal sælge varer som madvarer og bleer?
- Konsumentfokuserede varer vil give mening, og det bliver spændende at se, om det er dét, vi ser hende forbundet med, når vi kigger nogle år frem.
Er Caroline Wozniacki blevet et større brand mere end hun er en stor tennisspiller?
- Hun har fået opbygget sig et stærkt brand omkring sig, og på et tidspunkt tipper den i højere grad i retning af, at hun er et stærkt brand i forhold til en stærk tennisspiller. Man kan sige, at hun er genkendelig, hun har et godt ansigt og vi ved hvem hun er som person, hvilket gør at hun kan sælge varer og tiltrække sponsorer.
- Der er stadig masser af goodwill hos hende. Man vil nok bare se andre typer sponsorer fokusere på Caroline de næste tre-fem år, og sandsynligvis vil aftalerne ikke være i samme størrelse, som når hun leverer varen og ligger i top 10 på verdensranglisten. Og det er hun nok også godt klar over, siger Badura.