’Rør blot ikke ved min gamle jul’, synger vi i sangen ’Sikken voldsom trængsel og alarm’. Men det gælder altså åbenbart også skihop fra Garmish-Partenkirchen nytårsdag.
I år var det nemlig (næsten) første gang siden 1959, at DR ikke transmitterede mænd i stramme dragter, der ligger vandret i luften, på denne første dag i året. Og det førte til mange kritiske kommentarer og klager til DR. Det var en fin og hyggelig tradition, som burde fortsætte, skrev de.
Også DR’s flytning af det populære sportsprogram ’Liga’ fra P3 til P4 fik knubbede ord med på vejen. Så også det tema er registreret i min halvårsberetning for første halvår af 2022 til DR’s bestyrelse.
I det hele stimulerer sportsbegivenheder og deraf følgende programændringer DR’s brugere til at komme til tasterne. Der er naturligvis dem, der er glade for at kigge med, og så er der altid en skare, som kræver sportsprogrammerne lagt på en anden kanal, så det ikke generer den almindelige programplanlægning. Således var der vinter- OL i Beijing det meste af februar, og det fører til mange kommentarer.
Det ligger i min arbejdsbeskrivelse, at jeg halvårligt skal rapportere om arbejdet med at registrere, hvad brugerne henvender sig om. Og jeg skal berette om, hvad jeg gør for at medvirke til at sikre en høj programetik og journalistisk standard i DR.
Konkret registrerer min kollega og jeg samtlige kritiske henvendelser og klager, - og også ros – som DR modtager via DR’s henvendelsessystem. Det blev til ca. 7000 henvendelser i dette halvår, hvilket er nogenlunde niveauet fra før corona. Blandt roserne kom der pæne ord om DR-dokumentaren fra Rigshospitalet og det daglige program i en periode, ’Krigens døgn’, fik også mange pæne ord med på vejen.
Både registreringen af de godt 7000 henvendelser til DR de 2000 til 3000 mails, der kommer direkte til min postkasse årligt, er samlet set et vigtigt grundlag for at følge med i, hvad brugerne synes og mener om DR og DR’s programvirksomhed.
Mit arbejde har ikke meget med teknik at gøre, men teknik spiller en stor rolle i henvendelserne til DR.
For eksempel var der noget teknisk kludder med app’ en under Dansk Melodi Grand Prix 5. marts, hvor nogle ikke kunne stemme, og det førte også til en del kritik.
På den etiske side var krigsudbruddet i Ukraine i februar forventeligt en stor sag, som mange henvendte sig om. I alt kom der 620 henvendelser – næsten ni procent af samtlige – og de fleste kom i marts. Derefter faldt interessen i månederne efter markant.
En del var kritiske overfor, at DR flyttede rundt på programmer som følge af krigen, og dermed gik seere glip af serier og andre i forvejen planlagte programmer. I rapporten gennemgår jeg i detaljer også andre aspekter af den vanskelige balance, der er at dække en krig, hvor Danmark er indirekte part i.
En meget væsentlig del af mit arbejde er at være ankeinstans, når klagere ikke er tilfredse med det svar, som de modtager fra DR. Hvis det er en etisk klage – for eksempel en klagers påstand om, at DR bringer forkerte oplysninger eller bruger partiske kilder – gennemgår jeg hele sagen – begge parters argumenter og vurderer programmet eller artiklen - og herefter giver DR’s generaldirektør min vurdering af, om det er nogle af DR’s etiske retningslinjer, der er overtrådt.
Det vigtige arbejde med at gennemgå brugernes anke over DR’s afvisning af kritik har fyldt mere og mere i de senere år. I første halvår gennemgik jeg 18 sager. Du kan finde omtale af sagerne på mit site.
Hvis du skulle have lyst til at komme i kontakt med mig – også selv om det ikke er en konkret klagesag – så kan du altid skrive til: lsrred@dr.dk.
God fornøjelse med rapporten.