I aften sender DR1 dokumentaren om otte-årige Magnus, der i februar i år fik konstateret en kræfttumor i hjernen.
En sjælden form, der ikke stod til at behandle i Danmark. Magnus' forældre nægtede imidlertid at give op, og i deres kamp for at få sønnen i behandling i udlandet, søgte de hjælp via Facebook.
Kampen for Magnus hed det site, forældrene oprettede på Facebook, og som i løbet af kort tid skaffede halvanden million kroner til rejsen til behandling i Spanien.
Hjælpen kom fra venner og familie – men også fra tusindvis af danskere, som slet ikke kendte familien, men som ønskede at hjælpe.
Hjælp fra tusindvis af mennesker
Men hvad er det, der gør, at så mange mennesker i løbet af kort tid støtter en familie, som de slet ikke kender?
- På sociale medier opstår der hurtigt en form for intimitet imellem dem, der deler noget, og dem der modtager det. Og i det rum opstår der en form for fællesskab eller intimitet, forklarer Gry Høngsmark Knudsen, adjunkt, Ph.d., SDU, der er ekspert indsamlinger på sociale medier.
Den slags fællesskab knytter folk tættere sammen – fordi vi hurtigt føler, vi kender hinanden, forklarer Gry Høngsmark Knudsen videre:
- Familiens historie er nem at relatere sig til. Det er en familie med et dødssygt barn, som den gerne vil have i behandling i udlandet og som koster så mange penge, som den ikke har. Vi kan alle lynhurtigt lave en kobling til egen familie – for, ”hvad nu hvis det var vores barn?”
Når det skal gå stærkt
Det sker med jævne mellemrum, at mennesker søger støtte på samme måde, som tilfældet har været med Kampen for Magnus.
- Når det skal gå stærkt, så spreder man det på Facebook, fordi det virker, forklarer Gry Høngsmark Knudsen.
Men hvorfor er det et fænomen, der er i sådan vækst?
- Fordi folk har opdaget, at man kan, og fordi vi har fundet ud af, at det virker! Der er hurtig payoff, når man lægger noget på Facebook. Og når noget bliver stort på Facebook, eller nogle af de andre sociale medier, så involverer de traditionelle medier sig også, og så bliver det endnu større på de sociale medier.
Følelser til offentlig skue
Kan du forstå, at forældrene går ud på den her måde?
- Ja, det kan jeg da godt – hvis det var mit barn, så ville jeg da også gøre hvad som helst!
- Dér, hvor man kan forestille sig, at det kan blive et problem, er, at, når alle ens meget personlige følelser og relationer bliver lagt til skue for hele verden, hvad så efterfølgende?
- Er familien forpligtede til at blive ved med at dele ud af deres følelser - det er de selvfølgelig ikke, men den fornemmelse kan man nemt få, fordi der er så mange, der engagerer sig på Facebook. Så kan man godt føle, at man er nødt til at give igen – og dele ud af sig selv, og det er jo ikke sikkert, at man har lyst til det, når man står i familiens situation.
DR1 sender i aften klokken 20.00 dokumentaren Kampen for Magnus.
