Der er langt fra sat det sidste punktum i sagaen om den aarhusianske letbane til 3,5 milliarder kroner, hvis åbning tidligere på ugen blev udskudt til minimum midten af december.
For mens Aarhus Letbane og operatøren Keolis, der skal drive banen, kæmper for at få de sidste tilladelse på plads, kører der en erstatningssag i kulissen.
Aarhus Letbane mener nemlig ikke, at Keolis har overholdt sin kontrakt, da de ikke havde fået deres såkaldte ledelsessystem godkendt til åbningen i september. Og derfor har bestyrelsen for Aarhus Letbane sendt et økonomisk krav til sin operatør.
Det bekræfter begge parter over for DR Nyheder. De ønsker dog ikke at komme ind på, hvad kravet præcist lyder på.
Det økonomiske krav kommer, efter at ledelsen i Aarhus Letbane offentligt har kritiseret Keolis, hvor flere medarbejdere er blevet taget af letbaneprojektet. Direktør for Aarhus Letbane, Claus Rehfeld Moshøj, kaldte det for eksempel for et 'ledelsesmæssigt svigt' hos Keolis, da de ikke formåede at få styr på tilladelserne i september.
Men nu ser det ud til, at Keolis får deres sidste godkendelser på plads i næste uge. Her skal Trafikstyrelsen på funktionstilsyn hos Keolis, og efter det besøg håber styrelsen på, at de kan skrive under på den endelige godkendelse.
Til gengæld har Trafikstyrelsen slået letbanebremserne til over for selve Aarhus Letbane. Her mangler de nemlig at få godkendt deres tekniske sikkerhedsregler, og derfor tyder det på, at det i sidste ende ikke ender med at være operatøren Keolis, der forsinker åbningen af letbanen.
Hos Aarhus Letbane er man tilfredse med, at Keolis ser ud til at være kommet i mål. Alligevel mener man stadig, at Keolis har begået kontraktbrud, fortæller bestyrelsesformand Johnny B. Hansen og dermed skal de stadig betale dagbøder for forsinkelserne.
I har krævet økonomisk kompensation fra Keolis for kontraktbrud. Gør det en forskel, at Keolis nu ser ud til at blive klar før Aarhus Letbane?
- Den står ikke anderledes, end den hele tiden har gjort. I kontrakten er der en række frister for, hvornår hvad skal være færdigt. Der foregår en dialog mellem letbanen og Keolis, hvordan man håndterer det udestående, siger Johnny B. Hansen.
Hvor står den sag lige nu. Er Keolis enige med jer i jeres udlægning?
- Der er rejst et krav mod Keolis. Keolis har svaret, at de ikke er enige i kravet, hvilket også vil være underligt. Og så skal vi over de kommende måneder tale os frem til en aftale om det, siger han.
Operatørens fokus er på ledelsessystemet
Keolis har ikke ønsket at stille op til interview om sagen, men har sendt følgende skriftlige udtalelse:
- Det er korrekt, at vi har modtaget et brev med et økonomisk krav fra Aarhus Letbane. Vi drøfter ikke kontraktuelle forhold offentligt, men vi er i dialog med Aarhus Letbane. Vi vil fortsætte den gode dialog, da vi regner med at vores samarbejde vil fortsætte i de kommende mange år omkring driften af letbanen, siger kommunikationschef Kasper Carstensen, der pointerer, at deres fokus lige nu er at få godkendt letbanens ledelsessystem.
Hermed har Keolis ikke ønsket at svare på, hvad der lige nu adskiller parterne.
DR Nyheder ville gerne have haft svar på, om Keolis er enige i bestyrelsesformandens udlægning om, at der er begået kontraktbrud, men det spørgsmål ønsker kommunikationschefen ikke at besvare.
Ligeledes har han ikke ønsket svare på, om den seneste udskydelse af letbanen ændrer noget for Keolis' forhandlingsposition, når de to parter skal forsøge at nå til enighed om det økonomiske krav.
Herunder kan du få et overblik i sagen om letbanen i Aarhus.