Mens forligspartierne bag Togfonden venter på at blive kaldt til endnu et møde af finansministeren, venter flere borgmestre utålmodigt på en afklaring af, hvilke og hvor mange projekter der kan gennemføres. Opfordringen til begge parter fra borgmesteren i Assens, Søren Steen Andersen (V), lyder derfor helt enkelt:
- At de mødes hurtigst muligt og får fundet en løsning. Hvad enten løsningen peger i den ene eller den anden retning.
Søren Steen Andersen venter primært på svar, om det ekstra spor, der skal lette togtrafikken over Vestfyn, bliver en realitet, sådan som det fremgår af aftalen om Togfonden fra 2014. Mest af alt ønsker borgerne på Vestfyn en afklaring, siger han:
- Det er jo frustrerende. For folk ved jo reelt ikke, om de er købt eller solgt.
Samme opfordring lyder fra borgmesteren i Middelfart, Steen Dahlstrøm (S):
- Det er rigtig, rigtig vigtigt at få en afklaring. Vi står her med manglende kapacitet på den vestfynske jernbane.
I Esbjerg frygter borgmester Johnny Søtrup (V) for, at Togfondens timemodel risikerer at falde.
- Som kunne binde eksempelvis Esbjerg sammen med hovedstaden på en totimers køretur, siger Esbjerg-borgmesteren.
Regeringen står udenfor
Udfordringen for det storstilede infrastrukturprojekt, der blandt andet skal skabe hurtigere togforbindelser mellem landets største byer, er, at Togfonden er havnet i en helt usædvanlig politisk situation: Partierne bag Togfonden har stadig flertal, men Venstre er ikke med i forliget. Det betyder, at regeringen sidder på pengekassen i Finansministeriet uden at føle sig forpligtet af aftalen om Togfonden.
Og ifølge finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) mangler der - grundet den aktuelt lave pris på Nordsøolien, der skal finansiere Togfonden - op mod 21 milliarder kroner til Togfondens mange elementer. Samtidig har finansministeren brug for at skære i anlægsudgifterne for ikke at komme på kant med EU's regler frem mod 2020. Det vil regeringen helst klare ved at udsætte eller opgive flere af projekterne i Togfonden.
I et forsøg på at sikre det politiske forligsproblem og samtidig sikre Togfondens overlevelse har forligspartierne de seneste uger forsøgt at nå til enighed om en fælles aftale, som de kan præsentere for regeringen. Foreløbig uden held.
- Jamen, det er gået i hårdknude, fordi der er uenighed, siger de radikales transportordfører Andreas Steenberg.
De radikale mener ligesom andre partier i forligskredsen, at det sagtens kan lade sig gøre at finde de penge, som regeringen mener, der mangler. Hvor pengene skal komme fra, og hvilke projekter der skal gennemføres her og nu, er der imidlertid flere udlægninger af.
Både regeringen og forligskredsen er enige om, at den vigtigste opgave er at elektrificere det danske jernbanenet. Der er også udbredt enighed om samtidig at foretage hastighedsopgraderinger på de fleste strækninger. Men så hører enigheden også op.
Flere partier udtrykker ønske om at finde hinanden på denne side af sommerferien.
- Men der er en politisk uenighed, og vi må se, om vi kan få den løst, siger Andreas Steenberg.
Finansminister Claus Hjort Frederiksen ønsker ikke at kommentere processen.
Du kan læse aftalen bag Togfonden DK her.