Han har indtil videre betegnet sig selv som en slags ”vicevært” ved de aktuelle forhandlinger om Togfonden, men finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) kan inden længe få en ny rolle.
Venstre-regeringen er således klar til at træde ind i forliget om Togfonden, hvis det lykkes regeringen og forligspartierne – som altså ikke tæller Venstre – at blive enige om en ”tilpasning” af indtægterne og udgifterne i Togfonden, hvor der aktuelt mangler 15,5 milliarder kroner.
- Hvis vi bliver enige om det her, så er der vel ræson i, at det er nyt forlig, vi laver. Det vil være det logiske, siger finansminister Claus Hjort Frederiksen på vej ind til forhandlingerne fredag eftermiddag.
Og så ville I være indstillede på at træde ind?
- Ja, det vil være lidt akavet at lave et forlig om trafikinvesteringer og så stadig hævde, at vi ikke var med i det.
Blandt de nuværende forligspartier bag Togfonden er der også et ønske om, at regeringen tiltræder det eksisterende forlig.
- Nu skal vi finde ud af om regeringen – nu hvor den anerkender Togfondens eksistens – har lyst til at være med i den. Det håber vi. Jo bredere, des bedre. Og så er det afgørende at finde en vej til, at tingene bliver til noget, for vi har brug for at binde Danmark bedre sammen, siger De Radikales partileder, Morten Østergaard.
Regeringen har indkaldt til forhandlinger om Togfonden, efter at beregninger fra Finansministeriet viser, at der formentlig vil være mindre end halvt så mange milliarder at rutte med i moderniseringen af jernbanen som oprindelig skitseret.
Her vil forligspartierne bag Togfonden - Socialdemokraterne, SF, De Radikale, Enhedslisten og Dansk Folkeparti - bliver præsenteret for et regnestykke, som viser, at de 28,5 milliarder kroner i Togfonden ser ud til at svinde ind til 13 milliarder kroner.
- Vi har en udfordring med hensyn til samfundets økonomi og statsfinanserne. Så de projekter, der ligger, kan ikke rummes indenfor den økonomi, vi har i øjeblikket. Så der skal ske en tilpasning, siger Claus Hjort Frederiksen.