For knap halvandet år siden gav Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi som den første politikreds i landet, borgerne mulighed for at bestille en fartkontrol.
Interessen fra både medier og borgere var så overvældende, at det kom bag på politiet selv. Og selvom der ikke var blitzende gevinst hver gang, så var det heller ikke hensigten med tilbuddet, siger Erik Mather, der er leder af færdselspolitiet hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
- På nogle af strækningerne kørte folk virkelig stærkt. Men der var selvfølgelig også andre strækninger, hvor der ikke var nogen fartsyndere. Så kan man jo spørge, om vi ikke spildte tiden? Jo, det gjorde vi måske nok, hvis man ser på antallet af bøder. Men når vi sagde til borgeren, at der ingen fartsyndere var, så kunne han eller hun måske få en tryghed, siger Erik Mather.
FDM vender tommelfingeren nedad
Hos FDM, der er Danmarks største interesseorganisation for bilejere, er man knap så begejstret for de bestilte fartkontroller. Her er holdningen, at fartkontroller skal bruges til at fange de bilister, der kører for stærkt på farlige strækninger.
- Hvis man som borger kan ringe ind og bestille en fotovogn, så er det ikke et udtryk for, at fotovognen holder det rigtige sted. Man burde i stedet for placere fotovognene i de områder, hvor man ud fra statistikken og videnskaben kan se, at her vil de have den største effekt, siger Torben Kudsk, der er afdelingschef i FDM.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi kan dog ikke genkende kritikken. Tilbuddet om bestilte fartkontroller handler nemlig lige så meget om forholdet til borgerne.
Politiet: Vi skal skabe tryghed
- Det her handler om borgernærhed. Vi kan levere en service til borgerne i vores politikreds, der i allerhøjeste grad handler om at skabe tryghed hos de borgere, der går ind og bestiller en færdselskontrol, siger Erik Mather.
Men FDM fastholder kritikken. De bestilte fartkontroller kan nemlig give det indtryk, at fotovognene alene står på strækninger, hvor der kan gives mange bøder. Og det er jo ikke meningen, siger Torben Kudsk.
- Hvis danskerne skal synes, at fartkontrol med fotovogne er en god idé, så er det rigtig vigtigt, at de holder de steder, hvor de gør en forskel for trafiksikkerheden, siger afdelingschefen i FDM.
Omkring 60 procent af bestillingerne ender med, at politiet dukker op i løbet af to til tre uger for at lave en fartmåling.