Hvis du - som flertallet - bruger Googles Chrome-browser som dit foretrukne vindue til internettes herligheder, så vil du ikke længere opleve de mest irriterende reklamer.
En længe varslet ændring i browseren, er nemlig nu blevet aktiveret af den amerikanske søgegigant.
Den betyder, at fx pop-up-reklamer, reklamer med automatisk lydafspilning, og annoncer som starter med en nedtælling, før de kan lukkes, ikke længere vil blive vist. Med andre ord reklamer som er stærkt forstyrrende for brugeroplevelsen.
Følger hjemmesiderne ikke Googles anvisninger, bliver de sat på firmaets sorte liste, hvilket betyder, at Chrome-browseren vil blokere alle reklamer på de pågældende sider.
Blokerer for at undgå blokering
Hvorfor Google nu selv er begyndt at blokere reklamer, forklarede firmaets chef for annonce-forretningen, Sridhar Ramaswamy, i et blogindlæg sidste år.
- Disse frustrerende oplevelser kan føre til, at nogle folk blokerer alle reklamer, skrev Ramaswamy og henviste til, at det går udover mange af de folk, der producerer indhold til nettet, og som lever af reklameindtægter.
Hvad Google-bossen ikke nævnte er, at det i særdeleshed går ud over Google selv. Firmaet tjener omkring 90 procent af sine trecifrede milliard-indtægter - i dollar - på reklamer.
Ifølge en undersøgelse, Google selv foretog i 2016, så er der rigtig god grund til at tage problemet med støjende reklamer seriøst. 69 procent af de adspurgte sagde, at “irriterende og anmassende reklamer ansporede dem til at installere en reklameblokker”.
Tiltaget virkede inden det blev effekturet
Selvom Chromes reklameblokerings-tiltag først lige er trådt i kraft, så har tiltaget allerede haft en stor effekt, inden det blev aktiveret.
En Google-talsperson siger til mediet Wired, at 42 procent af de reklamebaserede sider har foretaget en eller flere ændringer for at undgå at komme i den sorte bog. Disse inkluderer store medier som Forbes, Los Angeles Times og Chicago Tribune.
Ifølge Wired er det nu mindre end én procent af de 100.000 mest populære sider i Nordamerika og Europa, som overtræder Googles retningslinjer og dermed risikerer at få blokeret alle reklamer i søge- og reklamegigantens Chrome-browser.
Én ting er dog sikkert. Googles egen video-delingsside Youtube, er undtaget fra reklameblokkeringen.
