Messenger, WhatsApp, Snapchat, WeChat og iMessage.
Nej, det skorter ikke på succesfulde apps, indenfor privat beskedkommunikation.
Problemet for Google er dog, at søgegiganten ikke ejer en af dem og i det hele taget er en marginal spiller på dette lukrative marked, som bare bliver ved med at vokse.
Google Hangouts er aldrig blevet det store sus, men det vil firmaet nu forsøge at lave om på med besked-appen Allo, som i dag har fundet vej til de amerikanske app-butikker hos henholdsvis Apple og Google.
“Intelligent” assistent skal få folk ombord
Men hvordan får man lige overbevist folk om, at de skal skifte fra deres nuværende foretrukne besked-app til Googles ditto?
Google forsøger med Allo at introducere en såkaldt intelligent assistent, som er tænkt til at være en hjælper, der gør det nemt at finde relevant information, som kommer med automatiske forslag til, hvad du vil svare, og som hjælper med at oprette kalenderaftaler.
Assistenten dukker - i princippet - op i din kommunikation med andre. Drejer indholdet af en korrespondance sig om en kaffeaftale, kan assistenten hidkaldes og vise hvilke caféer, der er i nærheden.
Prøver man at lave en aftale, kan assistenten - i princippet - dukke op og hjælpe med at tilføje aftalen.
Første test er ikke overbevisende
Vi har haft mulighed for at teste Allo, men det er indtil videre ikke lykkedes assistenten at hjælpe med at planlægge en aftale, selvom vi har gjort vores bedste for at fremprovokere en reaktion.
Fx har vi givet et kæmpe vink med en vognstang, som enhver sekretær af kød og blod ville fange på et splitsekund:
Den ene skriver “Coffee at Coffee Collective Friday at 2 pm?” og den anden svarer “Sure”. Allo opfatter dog ikke AT VI GERNE VIL LAVE EN AFTALE.
Assistenten er en af dine kontakter
Som det nok også fremgår af ovenstående, så foregår kommunikationen på engelsk, da det indtil videre er det eneste sprog assistenten forstår.
Og det fungerer i hvert fald, når man kommunikerer direkte med den.
Assistenten optræder nemlig i ens kontaktliste, på lige fod med ens andre kontakter, og har man brug for at få at vide hvordan vejret er, kan man altid blot spørge - enten via engelsk tale eller skrift.
At det så er lidt svært at forstå, hvorfor Google mener, man skal huske solcremen, når det er 16 grader udenfor, er så en helt anden sag. Måske forsøger assistenten bare at være sjov?
Googles andre søgeprodukter i forklædning
Anyways, det der meget hurtigt bliver meget tydeligt er, at den information assistenten kan byde ind med, er meget tæt på det man får, hvis man søger på Google, benytter sig af Googles assistent “OK Google”, eller bruger Google-appen på sin smartphone.
Det nye er grundlæggende, at søgemuligheden nu er parret med en besked-app, så man nemt kan bringe søgninger ind i en konversation, og dertil kommer enkelte ‘intelligente’ tilføjelser.
Det er fx at assistenten automatisk kan foreslå ord, du måske gerne vil svare på en besked.
Eksempelvis blev spørgsmålet “Coffee at Coffee Collective Friday at 2 pm?” når det dukkede op på min kollegas telefon, mødt med tre ‘intelligente’ svarmuligheder: Works for me, Sounds good, og No.
Han valgte 'Sounds good', og herefter kunne jeg vælge mellem 'Thanks' og en 'Thumbs up'.
Herfra flød de ‘intelligente’ svarmuligheder i stride strømme i form af emojis, og der blev på få sekunder sendt håndtegn frem og tilbage, alene ved hjælp af assistentens ‘intelligente’ forslag.
Allo er storforbruger af dine data
En ting der dog hurtigt står meget klart er, at Allo er storforbruger af private data.
Fra det øjeblik Allo aktiveres (du skal faktisk blot bruge dit telefonnummer for at komme i gang) ja, så vil appen gerne ‘hooke up’ med din Google-konto.
Og for at assistenten virker, er du nødt til at give Google en lang række tilladelser.
Vi nævner i flæng: Søgninger, Chrome-historik, indhold du ser på nettet og i apps, dine kontaktpersoner, kalendere, apps, musik, batterilevetid og sensoraflæsninger.
Og for at du kan tale til Allo, er du naturligvis også nødt til at give Google lov til at gemme det, du siger, ligesom din lokation er nødvendig at dele med Google, hvis assistenten skal kunne foreslå caféer og restauranter, der er tæt på din nuværende placering.
Det er den handel, du er nødt til at indgå, for at kunne bruge Googles ‘intelligente’ løsninger i Allo.
Er det det værd?
Folk, der kærer sig meget om privatlivet, vil mene, at denne type handler altid vil være til Googles fordel.
Men det er i hvert fald ret klart, at så længe Allo ikke forstår dansk, giver det meget lidt mening for os her i andedammen overhovedet at skele til Allo.
Set isoleret, som en besked-app, kan appen intet, du ikke kan få bedre andre steder - og med sit lilla/petroleumsgrønne look, kan man i hvert fald ikke beskylde brugerfladen for at være tiltrækkende. Men det er selvfølgelig en smagssag.
Bliver det en succes?
At spå om hvilke services der bliver en succes, og hvilke der ikke gør, skal man være meget varsom med.
Men det er umiddelbart svært at se, hvad det er ved Allo, der skal trække folk væk fra de andre dominerende besked-services. Selv det såkaldte inkognito-mode, der giver end-to-end kryptering på udvalgte samtaler, er allerede standard hos flere af konkurrenterne.
Googles forsøg på at introducere en chatbot og mixe den med en besked-app er ganske forståelig, og minder i høj grad om det Facebook har gang i på Messenger, og det Microsoft arbejder på med Skype.
Forskellen er - indtil videre - at konkurrenterne forsøger at skabe en platform og et økosystem, mens Google indtil videre kun integrerer egne services.
Derfor er det også tydeligt, at det er Googles reklame-business, som assistenten er bundet op på, og at Allo stort set kun giver dig noget, som Google allerede kan give dig i eksisterende apps.
Alene af den grund giver assistenten i Allo - ved første øjekast - så lidt ekstra muligheder, at det er svært at se, at det skal være et trækplaster i sig selv.
Men kommer appen i fremtidige udgaver af Android som standard-app på hjemmeskærmen, kan det selvfølgelig være nok til, at folk går i krig med Googles friskeste besked-app Allo.