Digital rollemodel: ’Det handler om at få det bedste ud af folk’

Serie: Tore Hauerbach skal omsætte strategien for DR’s digitale produkter til konkrete udviklingsplaner. Det gælder blandt andet radioappen.

Tore Hauerbach omsætter strategien for DR’s digitale produkter - som for eksempel radioappen - til konkrete udviklingsplaner. Foto: Bjarne Bergius Hermansen.

Et billede af Mads Steffensen og ’Mads og Monopolet’ dukker op, mens Tore Hauerbach scroller gennem udbuddet af programmer på DR’s radioapp.

- Vi har fået det visuelle element ind på radioen. Det giver en lækker oplevelse sammen med de funktioner, vi har fået - som for eksempel at kunne spole frem og tilbage i udsendelserne, siger Tore Hauerbach.

Tore Hauerbach er product manager for digitale produkter i DR Teknologi. Her skal han omsætte strategien for DR’s digitale produkter til konkrete udviklingsplaner. For eksempel har DR en ambition om at gøre musik til en ny styrkeposition i radioappen, og derfor er udviklingsarbejdet lige nu i fuld gang, så appen kan opdateres, før DR lukker digitale musikkanaler.

Et andet strategisk område handler om, hvad der er den rigtige måde at være tilgængelig på. Halvdelen af DR’s livestreaming på radio kommer fra andre tjenester end DR’s egne. Derfor har Tore Hauerbach brugt en del tid på arbejdet med, hvordan DR sikrer, at lytterne kan streame DR’s indhold på de nye, stemmestyrede højtalere som Amazon Alexa og Google Home, ligesom de skal kunne finde DR’s podcast på iTunes og Spotify.

- Det handler om at kende og forstå strategien og lave køreplaner for forløbet. Jeg holder fokus på, om vi følger strategien. Giver det bedst mening at udvikle det ene eller andet produkt. For eksempel kræver radioappen hele tiden udvikling med login, personalisering, og når vi snart lukker nogle radiokanaler, hvordan kan et stærkt musiktilbud så se ud i appen. Jeg prøver at bygge en struktur for, hvordan vi udvikler vores digitale produkter. Og det er jo fedt at få alle de løbende forbedringer til at ske og se, at brugertallene stiger i appen, fortæller Tore Hauerbach.

Skal skabe en ny kultur

Han skiftede i efteråret til jobbet som product manager fra en stilling som digital redaktør for radio i DR Medier.

- Det har været spændende at skifte rolle og få hånden på kogepladen og se, om man kan drive produktudviklingen fremad. Før sad jeg med overordnede strategiplaner, nu får jeg mulighed for at dykke ned i organisationen, og jeg får et konkret ansvar for at drive tingene videre. Det handler også om at skabe en ny kultur omkring udviklingen af digitale produkter, og det er et super spændende og sjovt tidspunkt at arbejde med det på, siger Tore Hauerbach.

Netop det at skabe en ny kultur på et tidspunkt, hvor DR er i gang med en digital omstilling, er en stor motivation for Tore Hauerbach.

- Vi ønsker mere fokus på den strategiske retning for vores digitale produkter: Hvad vil vi gerne opnå, hvad er succeskriteriet, og hvordan udnytter de gode folk i DR Teknologi deres viden på en bedre måde, så vi finder de gode løsninger. Vi vil også skabe mere åbenhed om de digitale produkter: Hvordan er de finansieret? Det skal være tydeligt, hvad det koster at udvikle og drifte dem. En større åbenhed skal gerne styrke tilliden i huset til, at folk prøver at agere på den bedste måde, der hvor de sidder i arbejdet med digitale produkter, siger Tore Hauerbach.

Engagement er nøgleordet

Tore Hauerbach fortæller, at klare planer og rollefordelinger skal sikre en sammenhæng mellem strategien og udviklingen af de digitale produkter.

- Vi arbejder med kvartalsplaner, hvor vi opstiller de indsatser og mål, vi skal nå. De enkelte teams sørger for, at målene pindes ud og nås inden for de givne tidsfrister. Det handler om koordinering og klarhed over, hvad der kræves af ressourcer. Vi prøver at få mere forudsigelighed ind i arbejdet og sikre, at vi holder fokus på at udvikle de ting, der giver mest mulig værdi for brugerne og DR. Samtidig skal de digitale løsninger hænge sammen med et indhold, der skal være klar til produktet. Derfor koordinerer vi meget internt i DR Teknologi, DR Medier, DR Markedsføring og Design, siger Tore Hauerbach.

Han fortsætter:

- I det enkelte team har medarbejderne nogle klare roller som product owner, product manager, udviklere og UX-designere. Der kan nemt gå DR-syge i den, hvis man ikke accepterer, at der er forskellige roller – hvis det bliver uklart, hvem der styrer hvad. Sammentømret, små teams på 4-5 personer, der kender deres roller, fungerer rigtig godt.

Vi ønsker mere fokus på den strategiske retning for vores digitale produkter, fortæller Tore Hauerbach. Foto: Bjarne Bergius Hermansen.

Tore Hauerbach mener, at et af nøgleordene, når man arbejder med den digitale udvikling, er engagement.

- Det handler om at bringe folk sammen og bringe engagement ind. Det handler om, hvordan man skaber de her rum, hvor man får det bedste ud af folk.

Han scroller gennem radioappen en sidste gang og konstaterer smilende: - Det er et lækkert produkt.