DR lancerer ny læringsplatform

DR Lær indeholder frit tilgængelige leg- og læringsforløb til landets pædagoger og lærere.

DR Lær er navnet på den nye læringsplatform på dr.dk. Grafik: Frida Næsted

Det bliver en forbedret oplevelse, der møder brugerne, når de fremover navigerer rundt blandt indholdet i DR’s læringsunivers på dr.dk. En ny og opdateret platform står nemlig klar under navnet DR Lær, og her kan pædagoger og lærere dykke ned i digitale undervisningsmaterialer, der rummer alt fra kendte personligheder som Motor Mille og Hr. Skæg til Mick Øgendahl og Erkan Özden.

På DR Lær er materialerne udformet, så de opleves relevante for børn og unge, men de henvender sig til pædagoger, lærere og undervisere. Under coronaen har mange forældre dog også nydt godt af forløb om alt fra Danmarks genforening til Dinolaboratoriet som en del af hjemmeundervisningen.

- Ambitionen med DR Lær er at give pædagoger og lærere et supplement til undervisningen og understøtte børn og unges dannelse gennem hele skoletiden. Det gør vi blandt andet ved at udnytte det store læringspotentiale, der er i DR’s indhold. Den nye, fælles indgang forbedrer brugeroplevelsen, mens indholdet og det visuelle udtryk er skærpet yderligere, siger redaktionschef Carsten Nymann.

Indhold med udgangspunkt i børn og unges identitet

Under DR Lær hører de tre eksisterende portaler, som mange lærere allerede kender:

  • Spire, målrettet daginstitutioner

  • Skole, målrettet grundskolen

  • Studie, målrettet gymnasiale uddannelser

- Indholdet i DR Lær kan tage udgangspunkt i DR-produktioner, men taler altid ind i børn og unges identitet og hverdag og er tilpasset efter de faglige og pædagogiske krav, der sætter standarden ude i uddannelsesinstitutionerne. Derfor er alle materialer også udviklet i stærke samarbejder med pædagoger, lærere, konsulenter og eksterne samarbejdspartnere, så brugerne kan være sikre på, at materialerne lever op til læreplaner og faglige mål, siger Carsten Nymann.

Som pædagog kan du for eksempel hente inspiration til bevægelse med Motor Mille og finde både videoklip, yogaøvelser og idéer til lege. Og som lærer kan du sammen med eleverne dykke ned i ’Historien om Danmark’, emner fra ’Ultra Nyt’ eller ’Grænseland’, mens indholdet også favner helt aktuelle og samfundsrelevante emner som corona-situationen, Mars-landingen eller det kommende kommunalvalg.

Digital dannelse, leg og bevægelse

På Spire er fokus lagt på selve legen i læringen i øjenhøjde med børnene. På Skole fokuserer materialerne på aktualitet og store temaer i livet som digital dannelse, krop og identitet. Og Studie zoomer ofte ind på de brede samfundsrelevante temaer som Brexit eller præsidentvalgkamp i USA.

Til alle målgrupper gøres vid brug af digitale værktøjer i undervisningen, hvad end det er spil, quizzer, animation eller video, men det er ofte suppleret med fysisk udfoldelse.

- Selvom DR Lær er en digital læringsportal, anerkender vi, at læring også kan foregå gennem læsning, tegning, dialog, bevægelse eller med hænderne i jorden. Derfor søger vi altid at integrere den digitale oplevelse med den analoge udførsel. Digitale platforme såvel som sociale medier er dog dybt forankrede i børn og unges virkelighed, og vi ønsker derfor også at klæde børn og unge på til at forstå teknologien, at forholde sig kritisk til den men også at skabe med den, understreger Trine Charlotte Jensen, der er redaktionsleder på DR Lær.

Dyk ned i DR Lær-universet på dr.dk/lær. Noget af indholdet på Skole- og Studie-portalerne kræver såkaldt Unilogin. Alle elever har fået udleveret et Unilogin fra deres skole eller uddannelsessted.