Lyd og streaming fylder stadig mere i vores medieforbrug: ’Medieudviklingen 2019’ er udkommet

DR Medieforskning er klar med den årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier.

Streamingen af tv-indhold er i vækst i alle aldersklasser. (Foto: © Petra Kleis)

Hvert år laver DR Medieforskning en rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier. Torsdag er ’Medieudviklingen 2019’ udkommet, og rapporten kan nu i sin helhed ses på dr.dk/medieforskning.

I ’Medieudviklingen 2019’ kan man blandt meget andet læse, at hver dansker i gennemsnit bruger syv timer på alle mulige former for medier hver eneste dag, og at det er svært at forestille sig, at forbruget vil stige nævneværdigt, hvis der også fortsat skal være tid til at gå på arbejde og sove.

Mens hver dansker i 2019 brugte fem minutter mindre dagligt på traditionelt tv og tre minutter mindre dagligt på radio end i 2018, er det nu ikke ensbetydende med, at vi har skruet ned for medieforbruget generelt.

I stedet er streamingen af tv-indhold i stigning i alle aldersklasser, ligesom flere og flere har fået ørerne op for podcasts – og dermed altså lyd. I 2019 lyttede 24 procent af danskerne til podcasts hver uge, og det er det højeste niveau hidtil. Til sammenligning var tallet 18 procent i 2018.

’Medieudviklingen 2019’ indeholder en række forskellige artikler fra forskellige dele af den elektroniske medieverden. Der er for eksempel et afsnit om, at de 0-3-årige er flittige streamere, ligesom den ældre del af befolkningen også er blevet det mere og mere de senere år.

Rapporten gør også status over nogle af de store begivenheder i medieåret 2019 og over vores medieforbrug på en stribe elektroniske medier. Det bliver samtidig slået fast, at danskerne fortsat er flittigere brugere af tv-nyheder – også selv om de generelt ser mindre traditionelt tv end tidligere.

’Medieudviklingen 2019’ slår også fast, at e-sport står på kanten af de store gennembrud på mediescenen, ligesom der er fokus på opmærksomhedskrævende apps, og på hvordan danskerne bruger musik og opdager ny musik. Der er også en artikel om, hvilke kanaler og programmer, der især har kvinde- og mandetække.

Værdi for brugerne

Den nye rapport kigger samtidig på den måde mediebranchen måler brugeradfærd og -engagement på. Den er under kraftig forandring i disse år, og DR er også selv gået over til at måle, om ting giver værdi for brugerne, og ikke nødvendigvis om de har siddet 7, 10 eller 15 timer foran skærmen eller ved radioen.

- De første erfaringer med DR’s nye værdimål viser, at der faktisk ikke er nogen stærk sammenhæng mellem den tid, vi bruger på medier og den værdi, vi får ud af dem. Den korte, skarpe podcast kan give lige så meget værdi som en hel uges forbrug af sociale medier. Det kommer også til udtryk ved, at ældre ikke nødvendigvis oplever større værdi ved mediebrugen end unge – selv om ældre generelt har et markant højere forbrug af medier. Værdi for den enkelte kan ikke aflæses i minutter, shares og likes, skriver chefen for DR Medieforskning Dennis Christensen i ’Medieudviklingen 2019’.

Hele rapporten er fra torsdag at finde på dr.dk/medieforskning.