Jonas Vingegaard bliver enekaptajn i Tour-forsvar, og det øger chancerne for succes

Jonas Vingegaard bliver alene om at være Tour-kaptajn for Jumbo-Visma-holdet, når han skal forsvare sin Tour-titel i 2023.

Jonas Vingegaard vandt Tour de France i 2022, og nu melder han sig klar til at forsvare titlen 2023. (Foto: © Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix)

Det kom næppe som den store overraskelse, da den danske cykelstjerne Jonas Vingegaard torsdag meddelte, at han er klar til at forsvare den Tour de France-titel, han cyklede sig til i sommer.

Udmeldingen kom, da danskerens hollandske hold, Jumbo-Visma, præsenterede de ryttere, som i den kommende sæson skal jagte succes for holdet på landeveje rundt om i verden.

Det har ellers været småt med udmeldinger fra både Vingegaard og Jumbo-Visma om, hvorvidt danskeren overhovedet ville stille til start i det franske etapeløb i næste år.

- Jeg vil gerne køre Tour de France igen, men om det bliver næste år eller året efter, det må vi se. Jeg skal snakke med holdet omkring det, og så må vi finde en løsning på det, sagde Jonas Vingegaard tilbage i november.

Den løsning er nu fundet, men DR Sportens cykelekspert Brian Nygaard er nu også sikker på, at planen altid har været, at Vingegaard skulle forsvare sin titel.

- Jeg vil nærmere vende den om og sige, at det havde været sensationelt, hvis det modsatte havde været tilfældet. Alle forventer jo, at den forsvarende mester stiller op, siger Nygaard.

- Det er jo også længe siden ruten blev offentliggjort, så det var på høje tid.

Enekaptajnrolle kan blive en fordel

Men det var ikke kun Vingegaards titelforsvar, som blev annonceret på dagens holdpræsentation. Jumbo-Visma løftede også lidt af sløret for det hold, som skal akkompagnere Vingegaard på turen rundt i Frankrig.

Eller snarere, hvem der ikke skal deltage. For den tidligere Tour-vinder Primoz Roglic bliver nemlig ikke en del af Jumbo-Vismas franske plan. Den 33-årige slovener jagter i stedet succes i Giro d'italia.

Dermed er der lagt op til, at Jonas Vingegaard bliver enekaptajn for det hollandske hold i modsætning til Tour-triumfen dette år, hvor de to ryttere delte dirigentstokken, da løbet begyndte.

Jonas Vingegaard har tidligere i år sat ord på rollen som kaptajn:

Men heller ikke den beslutning kommer bag på Brian Nygaard. For selvom Roglic er en kvalitetsrytter, ville det overraske ham, hvis det hollandske hold ikke tonede rent flag med Vingegaard som enekaptajn.

- Med en andenplads og en førsteplads i Tour de France de seneste to år, ville der være noget galt med den interne planlægning på Jumbo-Visma, hvis Vingegaard ikke var eneste kaptajn til næste års Tour de France, siger Brian Nygaard.

Og selvom Roglic i den første del at Vingegaards Tour-triumf spillede en stor rolle, er Brian Nygaard ikke bange for, at sloveneren bliver savnet på det hollandske hold under næste års Tour de France.

- Det betyder måske snarere, at Vingegaard kan regne med, at han kan få hjælp fra start fremfor som i år, hvor det først var efter Roglics styrt, at holdet meldte ud, at de udelukkende kørte for Vingegaard.

Holdet er nøglen til succes

Men næste år bliver det altså med Vingegaard som enekaptajn, i hvad der tegner til at blive endnu en Tour-duel mellem danskeren og slovenske Tadej Pogacar.

Jumbo-Vismas sportsdirektør, Merijn Zeeman, er dog fortrøstningsfuld i forhold til, at danskeren endnu engang kan komme ud som sejrsherre.

- Vi fandt ud af, hvordan vi skulle besejre Pogacar sidste år. Vi kender hans styrker og de områder, hvor Jonas er ham overlegen. Vi vender tilbage til Touren med en solid plan, og vi tror på, at vi kan sigte mod gult igen med Jonas, sagde Zeeman ved torsdagens holdpræsentation.

Og der bliver brug for fuld opbakning fra Jumbo-Visma-holdet, hvis Vingegaard skal gentage sommerens triumf og stå øverst på skamlen, når feltet rammer Paris.

Tadej Pogacar kørte i den gule trøje i begyndelsen af dette års Tour de Frace, men måtte i sidste ende aflevere den til Jonas Vingegaard. (Foto: © MARCO BERTORELLO, Ritzau Scanpix)

For ruten til 2023-udgaven af verdens hårdeste cykelløb er markant anderledes bygget op, end den var i år. Derfor får Vingegaard ifølge Brian Nygaard brug for hele holdets opbakning. Der kommer nemlig ikke én rolig stund i løbet af de tre uger, rytterne drøner rundt i Frankrig.

- Næste år er ruten ikke bygget op som en spændingskurve, hvor det hele bliver afgjort i den sidste uge med etaper i de høje bjerge. De hårde etaper er drysset ud over hele løbet, startende med de første etaper i det nordlige Spanien, siger Brian Nygaard.

Og så skal Vingegaard og Jumbo-Visma også regne med at få betydelig mere modstand fra Tadej Pogacars UAE-hold, som Brian Nygaard forventer stiller med et markant stærkere mandskab næste år.

- Pogacars hold var vingeskudt tidligt i sidste års Tour de France, og han endte med at have meget lidt hjælp i bjergene. Det tror jeg ikke kommer til at ske igen.

- Pogacar havde ikke de bedste forudsætninger sidste år. Det har jeg svært ved at se gentage sig. Og så kan det sagtens ende med, at billedet vender. For selvom Pogacar kun blev nummer to i år, bliver han ikke let at slå, siger Brian Nygaard.

Tour de France næste år bliver skudt i gang i Baskerlandet i Spanien, og allerede i første uge skal feltet forcere de hårde bjerge i Pyrenæerne.

Ruten er i alt 3.404 kilometer lang.