Der blev ikke ligefrem klappet i kørehandskerne og dyttet med hornene af begejstring, da amerikanske Michael Andretti i sidste uge annoncerede, at han drømte om et rent amerikansk hold i Formel 1 i fremtiden.
Faktisk har ingen af de nuværende hold kommenteret på planerne.
Det får nu Andretti til at gå til angreb på resten af Formel 1-feltet i et interview med Forbes, hvor han kalder de nuværende ti teams for ’grådige’.
- Det hele handler om penge.
- De tror, at vi kommer til at tage en tiendedel af deres præmiepenge. Men de er også bange for, at vi kommer til at snuppe alle de amerikanske sponsorer, siger han og tilføjer, at de øvrige teams ikke tænker på, hvad der ville være bedst for Formel 1’s udvikling på verdensplan.
I sidste uge sagde præsidenten for Det Internationale Motorsports Forbund (FIA), Mohammed Ben Sulayem, at der ville blive en såkaldt interesse-tilkendegivelsesproces for potentielle selskaber, der havde lyst til at have et Formel 1-hold.
Straks efter meldte Michael Andretti sig på banen sammen med General Motors, hvor de fortalte, at de ønskede at indgå et samarbejde, så der kunne stå Cadillac på kølerhjelmen af to biler allerede i 2026.
I spidsen for det hele, teamchef og galionsfigur måske endda, skulle være Michael Andretti, søn af den tidligere Formel 1-verdensmester Mario Andretti, der vandt VM i 1978.
De seneste år har han nemlig haft stor succes som teamchef i de amerikanske løbsserier Indycar og Indy 500.
Dyrt at være med
Derfor er det en god idé, at han nu har lyst til at skubbe bilerne ind på manegen i det største motorsportscirkus af dem alle, mener Mohammed Ben Sulayem.
Præsidenten har svært ved at forstå, at nogen overhovedet kan have noget negativt at sige om projektet.
I øjeblikket satser Formel 1 nemlig stort i USA, hvor der i den kommende sæson skal køres tre løb i henholdsvis Austin, Miami og Las Vegas.
- Det er overraskende, at der har været negative reaktioner på Andretti og Cadillacs planer. FIA har accepteret ansøgninger fra mindre vellykkede aktører de seneste år. Vi bør forsøge at få fremtidige ansøgninger fra globale producenter som General Motors og ægte motorsportsfolk som Andretti og andre.
- Teams i nye vækstområder tilføjer derudover mangfoldighed og udvider sportens appel, skriver han på Twitter.
Samtidig er reglerne i øjeblikket således, at et nyt team i Formel 1 skal betale et indgangsbeløb på 200 millioner dollars – eller næsten 1,4 milliarder danske kroner – hvis de vil være en del af det fine selskab.
Det beløb bliver efterfølgende delt mellem de øvrige teams i Formel 1-feltet. Samtidig foreskriver reglerne, at der ikke må være mere end 12 teams i feltet.
Det hele skal derfor nok gå, og det er bedst at udnytte de ledige pladser, mener Michael Andretti.
- Præsident Mohammad forstår, hvad det handler om. Han har et øje for sportens fremtid, siger han.