Magnussen reflekterer over tiden efter chok-comeback: 'Jeg har været ret uheldig'

Fysisk kæmper Kevin Magnussen fortsat med at vænne sig til de store kræfter, kroppen udsættes for i en Formel 1-racer. Topformen venter lige om hjørnet, lyder det.

Kevin Magnussen ligger nummer 11 i den samlede VM-stilling. (© Photo: Grand Prix Photo)

For et halvt år siden varmede Kevin Magnussen op til sin anden sæson i sportsvogns-racing. Han havde allerede kørt 24-timersløbet i Daytona og så frem til at starte sit program for det nye Peugeot-team i langdistance-VM.

Formel 1? Det tænkte han ikke på.

Så indledte Rusland krigen i Ukraine, og det var ikke længere holdbart for det amerikanske Haas-team at have en russisk kører og en russisk hovedsponsor. Samarbejdet med Nikita Mazapin og gødningsgiganten Uralkali blev ophævet i forbindelse med den første Formel 1-vintertest i Barcelona.

Og så ringede teamchef Günther Steiner til Magnussen.

- Det var en kæmpe overraskelse. Jeg var jo sikker på, at Formel 1 var et overstået kapitel, og da Haas droppede Mazepin, så jeg ikke mig selv som et alternativ. Jeg kontaktede ikke teamet, siger Kevin Magnussen til DR Sporten.

- Jeg kunne jo godt have sendt en mail eller ringet til dem, men det gjorde jeg ikke. Jeg var overbevist om, at jeg ikke stod på deres liste.

Kevin Magnussen gjorde comeback til Formel 1 ved at køre en femteplads hjem i grandprixet i Bahrain. Det kastede ti af sæsonens indtil videre 22 point af sig. (Foto: © Thaier Al-Sudani, Ritzau Scanpix)

Samtalen med Steiner var kort - og Magnussen besluttede sig omgående for at give Formel 1 et nyt skud.

- Det er jo der, jeg altid har følt, jeg hørte til, siger han.

- Men rent fysisk var jeg slet ikke klar. I mange måneder havde jeg ikke levet som en Formel 1-kører. Jeg levede som et almindeligt menneske. Jeg tænkte ikke på at spise sundt, gå tidligt i seng og den slags.

Den fysiske form er trods intensiv træning kun langsomt vendt tilbage.

- Det er svært at træne effektivt, når først sæsonen er i gang, for vi rejser hele tiden eller kører løb. Det bliver nok først i den kommende vinterpause, jeg kommer helt tilbage i topform. Men jeg er der næsten, siger Kevin Magnussen.

Burde have haft flere point

Haas Formel 1-team sluttede på sidstepladsen i konstruktør-VM sidste år, men til de flestes overraskelse var teamets 2022-model uhyre konkurrencedygtig ved sæsonstarten.

- Den var en af de tre-fire hurtigste biler i Bahrain, bekræfter Magnussen, der sluttede sæsonpremieren i den lille ørkenstat på en nærmest sensationel femteplads. Derefter fulgte en niendeplads i Saudi Arabien, hvor den utrænede nakke hæmmede ham.

Siden er det blevet til VM-point i grandprixerne i Italien, Canada og Østrig, og inden weekendens ungarnske grandprix ligger Magnussen på 11.-pladsen i VM-stillingen med 22 point.

- Men jeg burde have haft flere point, siger han.

- Jeg synes, at jeg har været ret uheldig. Et par gange er der kommet safetycar på banen på det værst tænkelige tidspunkt i forhold til vores strategi. Der har også været tekniske problemer. Og et par sammenstød.

Kevin Magnussens hidtil bedste Formel 1-sæson kom i 2018, hvor han sluttede på en samlet niendeplads og havde scoret 45 point inden sommerpausen.

- Nu er der kun ét løb tilbage inden sommerferien, så jeg når ikke derop i år. Men jeg tror på, jeg får en bedre anden halvdel af sæsonen end i 2018 (hvor han scorede 11 point, red.).

I konstruktør-VM ligger Haas lige nu på syvendepladsen, og her tror Magnussen også på fremgang.

- Alfa Romeo ligger foran os, men i de seneste løb har vi været hurtigere end dem. Omvendt er der ikke så langt ned til Alpha Tauri, og det understreger, hvor tæt det er i midterfeltet. Så Alfa Romeos sjetteplads er vores næste mål, siger Magnussen om Haas-teamet, der de seneste uger er avanceret fra niende- til syvendepladsen.

Alle andre teams har introduceret opgraderinger for at forbedre deres 2022-modeller i løbet af foråret, og mange er nu ved at få endnu en upgrade på banen. Haas kommer i denne weekend i Ungarn med teamets første og eneste upgrade.

- Indtil nu har vi kunnet forbedre vores bil alene ved at finjustere den version, vi startede sæsonen med, siger Magnussen, der samtidig glæder sig over, at Haas-raceren indtil nu har passet godt til alle typer baner.

- Vi har ikke rigtig kunnet pege på nogle specielle svagheder ved bilen. På nogle baner er vi ok i langsomme sving, og på andre baner er vi stærkest i hurtige sving. Der er ikke noget, vi har kunnet pinpointe, siger han.

Haas-raceren får sin første opgraderingspakke til weekendens grandprix i Ungarn. (© Photo: Grand Prix Photo)

Efter Ungarns grandprix venter tre ugers sommerferie, hvor han skal ud at sejle med familien. Anden halvdel af Formel 1-sæsonen indledes i Belgien sidst i august, hvor ’kører-karusellen’ vil rotere med topfart: Det er her sæderne til 2023-sæsonen fordeles.

Kevin Magnussen har gennem hele sin Formel 1-karriere ofte kørt ind i eftersommeren uden en aftale for den kommende sæson. I år kan han tage det mere roligt, fordi hans kontrakt med Haas også gælder for 2023.

- Det er dejligt at vide, hvad der skal ske. Det er dejligt ikke at skulle bekymre sig om næste sæson, siger han.