Partierne bag den efterhånden omstridte Togfond er ifølge DR Nyheders oplysninger blevet enige om, hvordan de igen skal få fonden på skinner.
Togfonden har nemlig været sat på standby, fordi blandt andet faldende oliepriser har udhulet selve finansieringen.
Men nu er partierne blevet enige om at udskyde flere af Togfondens projekter og samlet lægge pres på regeringen. Det gælder blandt andet elektrificeringsprojekter og flere hastighedsopgraderinger, som skydes et par år - og som i forligskredsen regnes for mindre projekter.
Imens fremrykkes andre projekter ifølge DR Nyheders oplysninger. Blandt andet en renovering af Storstrømsbroen, der forbinder Sjælland og Falster.
Der er dermed tale om en ny indfasningsplan for selve udmøntningen af projekterne i Togfonden, og som partierne forventer at regeringen - der står uden for aftalen - accepterer og efterlever.
Venstres finansminister Claus Hjort Frederiksen har hidtil ladet det være op til aftalepartierne at komme med en ny plan for finansieringen. Det er partierne nu blevet enige om.
Flertal udenom regeringen
Det var den tidligere regering, der sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten tilbage i 2013 indgik en aftale om at modernisere jernbaneinfrastrukturen, mens Venstre har stået uden for aftalen.
Her var forligspartiernes oprindelige tanke at elektrificere hovedbanenettet og indføre en timemodel, så danskerne kan komme hurtigere fra Aalborg til Aarhus, fra Aarhus til Odense og fra Odense til København.
Selvom Venstre har stået uden for aftalen, har finansminister Claus Hjort Frederiksen de sidste måneder forhandlet med partierne på baggrund af den manglende finansiering.
Og i dag kl. 14:30 skal forligspartierne bag Togfonden mødes med finansministeren, hvor de vil præsentere den nye plan, som de forventer, at regeringen anerkender og inddrager i regeringens finanslove og økonomiske planer - herunder i en kommende 2025-plan.
Slagsmål om finansieringen
Forligspartierne reserverede oprindeligt 28,5 milliarder til modernisering af jernbanenettet. Her var tanken, at indtægter på råolie i Nordsøen skulle stå for store dele af finansieringen.
Et fald i oliepriserne fik efterfølgende Claus Hjort Frederiksen til at melde ud, at han kun mente, at der var 3,4 milliarder kroner til rådighed i Togfonden frem til 2020.
Men partierne står nu fast på, at der er i alt 13,5 milliarder kroner til Togfondens første fase.
De vil samtidig kræve, at partierne mødes igen senest i 2019 for at finde resten af pengene til Togfondens anden fase.